SvD Digitalt

Svenska Dagbladet bäst i klassen på digital räckvidd

Orvesto Konsument

Svenska Dagbladets digitala räckviddssiffror är med marginal bäst bland morgontidningarna. Chefredaktör Fredric Karén förklarar framgångarna.

I print har Svenska Dagbladet 336 000 dagliga läsare enligt senaste Orvesto Konsument. I den siffran ingår även alla e-tidningsläsare. Svenskans digitala räckvidd är betydligt större, 562 000 dagliga läsare. För varje printläsare har SvD alltså nästan 1,7 digital läsare. En sådan marginal har ingen annan morgontidning som ingår i undersökningen.

Konkurrenten Dagens Nyheter har till exempel nästan dubbelt så många printläsare som SvD, 619 000, men bara något fler digitala läsare, 607 000.

Det är ett långsiktigt arbete bakom framgångarna menar Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén.

– Ett under flera år systematiskt arbete för att öka såväl den digitala läsningen som de digitala prenumeranterna – just det arbete och den modell som vi belönades med Best in show-priset i INMA:s Global Media Award.

– Detta tillsammans med ett förändrade arbetssätt på redaktionen, där vi sedan en ett par år tillbaka har organiserat arbetet så att vi publicerar digitalt först, därefter gör vi en tidning. Även stora nyheter bidrar till att fler läsare, som inte läser papperstidningen har börjat läsa digitalt. Vi har också under flera år systematiskt och framgångsrikt ökat våra försäljningsinsatser mot digitala prenumerationer. Och det är ju kul att detta nu syns i Orvestos nya totalmätning.

Är ni nöjda eller sitter ribban ännu högre nu?

– Vi är aldrig nöjda. Det är en annan förklaring till våra framgångar.

Hur mycket av framgångarna beror på att ni är en Schibstedtidning?

– Att vi ingår i Schibsted som satsar hårt på digital utveckling bidrar naturligtvis. Och att vi var först ut med ett eget CMS på en av Europas mest moderna plattformar, Schibsted Media Plattform, har inneburit en digital boost för vår verksamhet – såväl kommersiellt som redaktionellt.

Bara en minoritet av morgontidningarna är större digitalt än i print. Förutom Svenska Dagbladet är det:

Sydsvenskan (197 000/191 000)

Tidningen Ångermanland (42 000/38 000)

Västerbottens-Kuriren (79 000/68 000)

Örnsköldsviks Allehanda (42 000/31 000)

Östersunds-Posten (49 000/47 000)

Kvällstidningarna är i en egen klass när det gäller digital läsning. Aftonbladet har 5,3 digitala läsare per printläsare (3 179 000/602 000) och Expressen 3,8 (2 060 000/542 000).