Annons: Mediedagen 2019

SVT fälls för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

GRN slår fast att ett inslag i SVT Nyheter Stockholm, där redaktionen marknadsför sina sociala medier-konton, strider mot bestämmelsen om otillbörligt kommersiellt gynnande.

Det var i december i fjol som SVT Nyheter Stockholm sände ett islag i vilket man gjorde reklam för sina konton på olika sociala medieplattformar. Publiken uppmanades att ”gilla” och ”hänga med ut” till SVT Nyheter Stockholms sociala medier-konton samtidigt som nätverkens karaktäristiska layouter visades i bild.

Enligt SVT var syftet med inslaget att uppmärksamma att SVT Nyheter Stockholm finns i olika sociala medier samt att visa publiken vilka olika kommunikationskanaler som finns för att nå SVT.

I programföretagets yttrande står att: ”Det eventuella gynnande av enskilda kommersiella sociala nätverk som uppstod uppvägs enligt SVT:s uppfattning av ett betydande informations- och underhållningsintresse.”

Men Granskningsnämnden för radio och tv har beslutat att fälla SVT för inslaget. I sitt beslut skriver nämnden visserligen att det måste ”vara möjligt för programföretagen att vara aktiva på olika plattformar och sociala nätverkssidor och att även hänvisa till dessa i programverksamheten” men att det sätt det gjordes i det aktuella inslaget går ”utöver vad som kan accepteras med hänvisning till informations- och underhållningsintresset”.

Nämnden konstaterar att inslaget strider mot bestämmelsen om otillbörligt kommersiellt gynnande och att man därför ska ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska betala en särskild avgift om 25 000 kr.