Annons: Mediedagen 2019

Raoul Grünthal om Sofia Olsson Olsén som publisher

Det tog över tre månader för Schibsted att utse Sofia Olsson Olsén till publisher för Aftonbladet. Ett bevis på att processen gjordes ordentligt menar Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige.

Raoul Grünthal är mycket nöjd med beslutet att Sofia Olsson Olsén blir ny publisher för Aftonbladet. Och han trycker inte att den över tre månader långa processen har dragit ut för länge.

Såväl hennes bakgrund som person talar för Sofia Olsson Olsén. Inte minst hennes förmåga ”att bygga lag”. 

Hon har inte någon tidigare erfarenhet som vd men kommer nu att även få det affärsmässiga ansvaret för Aftonbladet. Det kommer att gå bra tror Raoul Grünthal. Dels för att hon har jobbat på många platser i organisationen bland annat som administrativ redaktionschef, HR-chef, ansvarig för Aftonbladet Online Academy, och redaktionschef samt inte minst varit Plus-chef.

– Sedan är det så att en chef måste vara redo att utveckla sig. Men också bra på att delegera uppgifter.

Sofia Olsson Olsén kommer inte att ta över Jan Helins uppdrag som chef för affärsområdet publishing. Det uppdraget tog Raoul Grünthal över och det kommer han att behålla tills vidare.

– På kort sikt i alla fall.

På lång sikt?

– Där får vi se. Vi ser i dag behovet av att fokusera på stabilitet i organisationen.