Upplagevinnare och förlorare 2015

TS 2015

En tidning har gjort en rejäl upplageökning jämfört med förra året. Och flera har tappat markant.

Fjolårets upplageförlorare var Dagbladet i Sundsvall som tappade 27,3 procent av sina prenumeranter. Den låga upplagan i kombination med låg betalningsgrad gjorde att tidningen slogs ihop med Sundsvalls Tidning som därmed är årets upplagevinnare med en ökning på drygt 10 procent, något tidningens chefredaktör Anders Ingvarsson menar helt beror på fjolårets fusion.

– Vi har samlat journalisterna och journalistiken under ett varumärke. Och lyckats behålla ST men adderat delar från Dagbladet. 

Läs mer om den lyckade fusionen på Medievärlden Premium

Årets formella upplagekomet återfinns också hos Mittmedia. Dalarnas Tidningar har ökat sin TS-upplaga med 14,2 procent. Men det är till stora delar en konsekvens av att tidningen slopat sin b-upplaga under året.

Sämst har det gått för Länstidningen i Östersund som backade 12,2 procent.

Även GP tappade stort. Men minskningen med 11,7 procent beror till stor del på att tidningen jobbat med att få upp betalningsgraden enligt chefredaktör Cecilia Krönlein.

Läs mer om koncernernas upplagetrender på Medievärlden Premium.

Dagspressens totalupplaga minskade med 4,2 procent jämfört med 2014. 

Några förändringar:

• Antalet morgontidningar som kommer ut sju dagar i veckan har ökat från 11 till 19. Samtidigt har antalet som kommer ut sex dagar i veckan sjunkit från 52 till 44. Tack vare att allt fler nu också har en digital söndagsutgåva.

• Några tidningar har slutat redovisa sin TS-upplaga: HD-Sydsvenskan och Expressen/GT/Kvällsposten. 

Se samtliga dagstidningars upplaga och räckvidd (pdf).