Rensad rabatt ger Citypaketet vårkänslor

Citypaketet gör som GP och tar bort luften i sina prislistor. Förändringen ökar möjligheten att få nya kunder tror vd Staffan Lönner.

I genomsnitt handlar det om sänkningar på omkring 45 procent jämfört med prislistorna före nyår. Nu är prismodellen mer relevant, mer transparent och betydligt lättare att jobba med, menar Citypaketets vd Staffan Lönner.

– Vi har inte sänkt priset utan korrigerat prislistan till den nivå där vi faktiskt får betalt för att på det sättet vara mer relevanta, indirekt betyder det att det inte är billigare än det var tidigare.

Tidigare låg listpriset på en helsida i Citypaketets tidningar, GP, DN och Sydsvenskan, på drygt 600 000 kronor. Ett pris alla erfarna köpare visste var en bra bit över det faktiska men som definitivt kunde avskräcka en ovan köpare som därför inte använde print som kanal för sin kampanj.

– Alternativt kanske mediebyråmedarbetaren köpte till det priset men sedan inser att nivån är alldeles för hög och med rätta känner sig lurad. Vilket förstör våra framtida relationer, säger Staffan Lönner.

Han räknar med att förändringen ska ge fler affärer.

– Främst när det gäller nya kunder. Då gör det här oss mer valbara.

GP sänkte sina priser vid årsskiftet. Kommer DN och Sydsvenskan att göra det nu också?

– Varje företag har sin egen strategi. Men sannolikt är frågan väckt sedan GP tog steget.

Har du varit i kontakt med Mediekompaniet om de också ska rensa bland sina rabatter?

– Nej, det har jag inte.

GP sänker annonspriset med 35 procent