Här åker Aftonbladet på dubbelspö

Tillsammans brukar de vara större än Aftonbladet på nätet. Men i januari var Norrbottens-Kuriren och NSD också större var för sig i Luleå.

Norrbottens Medias vd Mats Ehnbom gläds över Orvestosmätningen för januari. För första gången har både Kuriren och NSD en större digital räckvidd än Aftonbladet i Luleå. 

– Jag skulle säga att det beror på vår långsiktiga och målmedvetna satsning på att optimera både trafik och räckvidd. Och inte minst att redaktionerna sporrar varandra.

Sajterna har också kvar sin betallösning, som i dag innebär att mellan 20 och 30 procent av innehållet kräver att läsaren är prenumerant.

– Det visar att det går att kombinera räckvidd och innehållsintäkter.

Nu pågår förberedelserna för en kampanj där inte minst annonsörerna ska upplysas om sajternas räckviddsframgångar.

Men det är bara i en mätning som ni varit större tillsammans, det säger inget om det är ett trendbrott?

– Så kan man resonera. Och kanske situationen justeras något nästa mätning. Men vi har ändå stadigt en så pass hög trafiknivå att det är värt att berätta. Sedan måste man ta tillvara alla tillfällen att glädjas också.

I desktop nådde NSD och Kuriren drygt 70 procent av alla Luleåbor i januari. Veckoräckvidden i desktop och mobil var då nära 82 procent. En siffra som pekar på smolket i glädjebägaren. Eller var tillväxtpotentialen finns om man så vill, mobiltrafiken.

– När det gäller total digital räckvidd och desktopp är vi störst. Men i mobilen når  Aftonbladet flest. Men så ska det inte vara länge, säger Mats Ehnbom.