Franska medier går ihop mot annonsblockerare

Morgonkollen

Sajtbesökarna tvingas ta bort sin annonsblockerare för att få tillgång till materialet.

Flera franska medier, däribland Le Monde, L’Equipe och Le Parisien, går ihop för att utmana den tredjedel av franska internetanvändare som använder någon form av adblockerverktyg, skriver The Guardian, som refererar till en undersökning av Ipsos.

Besökarna på nyhetssajterna uppmanas att ta bort sina annonsblockerare för att ta del av innehållet. Bakom initiativet står en branshorganisation som företräder onlineföretag.

Jerome Fenoglio, chefredaktör för den franska dagstidningen Le Monde, skriver i ett meddelande till annonsblockerarna att tidningen är beroende av reklamintäkter för att dess 400 journalister ska kunna fortsätta att göra högkvalitativa och varierande nyheter.

Under augusti planerar svenska medier att gå ihop i en gemensam aktion mot annonsblockerare, vilket Medievärlden tidigare rapporterat om. 

 

Svenska medier går ihop – tar strid mot annonsblockerare

Antalet annonsblockerare ökar – så bör branschen hantera det