dsc_0091

Antalet annonsblockerare ökar – så bör branschen hantera det

Hur ska medieföretagen hantera att 40 procent av publiken använder annonsblockerare? Nackdelarna med tjänsten måste öka, menade en av paneldeltagarna under en diskussion på Årets Dagstidning.

Under Årets Dagstidning lämnade Marie Nilsson, vd på Mediavision, en lägesrapport kring hur användandet av annonsblockerare ser ut i Sverige. Bland annat redovisades siffror från det oberoende konsultbolagets egna studie (från december 2015) som visar att 40 procent av 15-75-åringarna har installerat någon form av reklamblockeringstjänst. Och Marie Nilsson, som också tittat på siffrorna från första kvartalet 2016, ser ingen inbromsning av användandet.

Vanligast är det att installera annonsblockerare på desktop:

– Surfplattan och telefonen har betydligt mindre av annonsblockerare. Än så länge kanske man ska lägga till, sa Marie Nilsson och konstaterade vidare:

– Hittills har den reklamen inte uppfattas som lika påträngande och dessutom har det inte varit möjligt att installera lika långt tillbaka, men annonsblockerare som fenomen kommer förmodligen att öka även i telefonen och på surfplattan.

Av siffrorna framgår vidare att yngre användare är mer flitiga annonsblockerare:

– Vi ser precis samma konsumtionsmönster när det gäller all digital media – och framför allt när det gäller introduktionen av digital media. De unga går först och de äldre kommer efter.

Marie Nilsson gjorde också en jämförelse av annonsblockerare och populationen i sin helhet och konstaterade att annonsblockerare använder digitala medier i högre grad än resten av populationen.

– Just annonsblockerare är faktiskt storätare av digital media.

Enligt Marie Nilsson säger sig många konsumenter vara villiga att köpa sig fria från reklam. Det som växer snabbast på webb-tv-sidan är till exempel konsumtion av betalfinansierad rörlig bild:

– Vi lägger alltså pengar för att slippa reklam och vi vill titta på innehållet.

Den situation vi ser i dag bör medierna, enligt Marie Nilsson, hantera genom att lyssna på konsumenterna, vara tydliga i sin kommunikation och gå ihop och jobba tillsammans.

Lägesrapporten övergick vidare i ett panelsamtal kring strategier och möjliga vägar framåt. I samtalet deltog Charlotte Svensson, digital affärsutvecklingschef på Bonnier News samt Charlotte Thür, vd för branschorganisationen IAB.

Charlotte Thür menade att det ökade användandet av annonsblockerare beror på en kombination av en utbredd reklamtrötthet hos publiken samt att det inte kostar någonting att installera en annonsblockerare.

– Det är otroligt viktigt att branschen enas och gör något åt detta gemensamt. Jag tror mycket på initiativet som vi kallar för ”Ett Annonsvänligt Sverige” där vi sätter upp riktlinjer för vad som är okej och inte och sedan får alla som vill skriva under på villkoren skylta med att man är annonsvänlig. Vi måste skapa bra alternativ.

Ett sätt att minska användandet av annonsblockerare skulle enligt Charlotte Svensson kunna vara att öka nackdelarna med att använda annonsblockerare. För i dag saknas nackdelar menar hon:

– Jag tror på kommunikation men tycker inte att jag sett några exempel på att vädjan hjälpt, utan att jag tror att vi måste göra nackdelarna med annonsblockerare fler.