Stiftelse köper Norges näst största mediekoncern

Sparbanksstiftelsen DNB köper den norska mediekoncernen Amedia. Affären bekräftas just nu på en presskonferens i Oslo.

Sparbanksstiftelsen DNB står bakom den nya stiftelsen som tar över samtliga aktier i Amedia. Formellt sker övertagandet i april. Värdet på mediekoncernen är satt till 1,4 miljarder norska kronor men köpesumman stannar på 395 miljoner norska kronor. Pengarna ska fördelas mellan norska LO som äger 44,6 procent av aktierna, Telenor (44,2 procent) Stiftelsen Fritt Ord (2,97 procent) och övriga aktieägare (8,26 procent).

Amedia är Norges största utgivare av lokalmedier och har även bedriver även tryckeriverksamhet i Norge och Ryssland. Koncernens 62 morgontidningar som finns över hela landet har en daglig räckvidd på 1,7 miljoner läsare. I dagsläget har Amedia totalt 2400 anställda.

Koncernen, som är Norges näst största efter Schibsted, omsatte 3,46 miljarder norska kronor (3,4 miljarder SEK) 2014 och gjorde en förlust på 231 miljoner. Prognosen för 2015 talar dock för ett motsvarande plusresultat efter stora besparingspaket. 

”Lokaltidningarna har stor betydelse för sina orter, för demokratin, kulturen och föreningslivet. Målet med köpet är att bidra till att tidningarna kan utveckla sig till det bästa för sina regioner.” Det säger Andre Støylen, direktör i Sparbanksstiftelsen DNB i ett pressmeddelande.