HD-Sydsvenskan tredubblar resultatet

Morgonkollen

I början av maj i fjol var det stora problem för Sydsvenskan. Annonsförsäljningen hade gått sämre än väntat. Men året slutade ändå med en ökad vinst.

Omsättningen sjönk med 77 miljoner jämfört med 2014, vilket motsvarar drygt 7 procent. Samtidigt förbättrades resultatet från 16 miljoner kronor 2014 till 48 miljoner kronor 2015. Marginalen ökade därmed från 1,5 procent 2014 till 4,9 procent 2015.

Tillväxten för HD-Sydsvenskan har främst varit i de digitala kanalerna. Under hösten ökade den digitala försäljningen med över 20 procent. 

”Det finns flera spännande utvecklingsprojekt att se fram emot under 2016. Vi har investerat stort i teknik och nya arbetssätt och läsarna kommer inom kort att se resultatet i form av vässade nyhetsprodukter. Dessutom förändrar vi vår affärsorganisation för att erbjuda kunderna nya kommunikationslösningar”, säger vd Pontus Bodelsson i ett pressmeddelande.

I maj var tonläget dystrare. Annonsförsäljningen hade inte gått enligt budget och ledningen var tvungen att skära i kostnaderna för att klara målen. Främst handlade det enligt dåvarande vd Lars Dahmén om att minska antalet vikarier, hålla nere sidantalet i tidningen och antalet friex.