Expressen gör stor tv-satsning

Fortsättningsvis ska Expressen TV arbeta med samma 3D-lösningar och interaktiva grafik som internationella mediejätten CNN.

Vizrt är ett norskt teknikbolag som bland annat erbjuder digitala teknikverktyg till medieföretag. CNN, BBC och Al Jazeera använder redan tekniken och Expressen blir nu nästa mediehus att köpa in densamma, rapporterar Di Digital. Enligt uppgifter till tidningen ska teknikinvesteringen vara en av tidningens största hittills. 

”Vi måste kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

Thomas Mattsson förklarar vidare för Di Digital att Vizrts 3D-lösningar kommer att möjliggöra för Expressens tv-reportrar att omslutas av rörliga bilder från riksdagskammaren samtidigt som de är i sändning. Det blir också enkelt för redaktionen att integrera innehåll från sociala medier.

Expressens tv-redaktion har tredubblats på ett halvår och redaktionen har i dag omkring 60 medarbetare.