Annonsörer kan bromsa näthat

Annonsörerna har möjlighet att rensa bort mycket av näthatet i sociala medier.

Det menar Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King och som sitter med styrelsen för Reklamombudsmannen. Hon intervjuas i dag i DN:s artikelserie Hoten och yttrandefriheten.

Där säger hon bland annat att: ”Jag tror inte att någonting kommer att hända förrän pengarna börjar säga ifrån. Det här är tidvis ganska vidriga miljöer för många människor och jag tycker det är märkligt att annonsörer inte reflekterar mer över sin delaktighet. Med sina annonspengar backar de upp de här plattformarna.”

Den typen av inlägg som kan hittas på till exempel Facebook och andra sociala medier går inte att hitta i tryckta medier. Och det kan finnas inte bara pressetiska utan även ekonomiska orsaker till det: ”Om en dagstidning skulle tillåta den här typen av inlägg och låta fullständigt vansinniga saker ta plats i tidningen tror jag att de flesta annonsörer skulle dra öronen åt sig och bli väldigt skeptiska.”

Det räcker inte att vanliga användare reagerar, anmäler eller till och med slutar använda kanalerna: ”Om 1000 svenska användare skulle hoppa av som användare är det fortfarande ingenting för Facebook. Det är först när annonsörerna sätter press och de riskerar att förlora pengar som något kan hända, säger Hedvig Hagwall Bruckner till Dagens Nyheter.