Aftonbladet-tv lämnar Kia-index

Kia mäter webb-tv på ett missvisande sätt. Det menar Aftonbladets ledning och kliver därför nu av mätsystemet när det gäller webb-tv.

Statistiken som Kia lämnar är så dålig att vi beslutat oss för att lämna bolagets mätningar av webb-tv. Det skriver fyra av Aftonbladets chefer på Resume.

Kias valuta är lätt att manipulera, och även missvisande menar Aftonbladets högsta ledning.   

”Vi anser att det logiska är att placera annonstaggen efter den visade annonsen. Sannolikheten att den som passerar där har sett både annons och redaktionellt innehåll är hög. Men Kia väljer att placera taggen före annonsvisningen. Det är mindre begåvat, för att uttrycka det milt. Alla användare gillar inte alla annonser, många kommer att klicka vidare istället för att ta del av annonsen. Men i Kiavärlden kommer även dessa att räknas som om de som sett annonsen.”

I stället borde branschen titta på hur MMS gör sina mätningar. Valutan ska vara snabb, transparent och svår att manipulera samt inte minst visa det verkliga styrkeförhållandet mellan aktörerna på marknaden skriver Sofia Olsson Olsén, tf chefredaktör, Jan Scherman, affärsområdeschef TV,Andreas Aspegren, onlinechef och analyschef Antoaneta Nikolaeva på Resume.