2015 blev ett framgångsår för TV4

Ökar både omsättning och resultat samtidigt som man gjort stora investeringar.

”TV4-Gruppens framgångar under 2015 är ett tydligt kvitto på att vår strategi fungerar. Vi tänker fortsätta storsatsa på svenska program oavsett plattform”, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist i ett pressmeddelande.

Det operativa resultatet ökade med 3,4 procent förra året och landade på 662 miljoner (640 miljoner år 2014). Omsättningen ökade till 4 234 miljoner (4 206 miljoner 2014), och rörelsemarginalen steg till 15,6 procent (15,2 procent 2014).

Förra året gjorde TV4-Gruppen flera stora investeringar i bland annat teknik och svensk innehåll, vilket tros ha påverkat 2015 års resultat. Investeringarna har kostat, men också bidragit till ökat tittande både linjärt och digitalt.

”Vi har haft ett väldigt framgångsrikt år, men mediemarknadens kraftfulla omvandling är påtaglig även för oss. Satsningen på teknik och svenskt innehåll kommer att vara central även framöver. Vi kommer också fortsätta utveckla och samordna vår organisation inom Broadcasting för att kunna möta tittare, användare och marknad på ett ännu bättre sätt”, säger Casten Almqvist i en kommentar.

Under året ökade också TV4:s digitala tillväxt. TV4 Play ökade mer än marknaden i snitt. Antalet strömstarter ökade med 95 procent och den tillbringade tiden med 79 procent. Snittiden per strömstart låg på 14 minuter.

Bonnier News ökar vinsten