Splay garanterar annonsmärkning efter SVT:s granskning

Youtubenätverket Splay inför en annonsmärkt-garanti som ska förenkla för såväl annonsörer som Youtube-profiler.

I veckan granskade SVT Nyheter smygreklamen på bloggar och i sociala medier. SVT utgav sig för att vara bloggare och erbjöds då pengar av flera företag för att bädda in dold reklam i blogginlägg.

Dessutom provade SVT den automatiserade webbtjänsten Gosnap, som MTG-ägda Splay står bakom. Genom Gosnap kan annonsörerna själva beställa kampanjer utifrån sin budget, och via verktyget kan annonsörerna framföra instruktioner till profilerna.

SVT:s granskning visade hur flera kampanjer som Splay ger som exempel på Gosnaps sajt saknade tydlig annonsmärkning och därför bröt mot marknadsföringslagen.

Efter kritiken utlovade Splay nya riktlinjer och i dag lanserades en annonsmärkt-garanti, vilken garanterar att samtliga kampanjer som går genom Splay annonsmärks så att de följer marknadsföringslagen. Men enligt Vigor Sörman, vd och grundare av Splay, är annonssmärkt-garantin inte en reaktion på SVT:s granskning utan ett sätt att förtydliga för såväl annonsörer som Splays profiler vilka regler som gäller kring annonsmärkta varumärkessamarbeten.