RUG vill se sanktioner mot Kina

Efter svenskarnas påstådda bekännelser – nu kräver Reportrar utan gränser att EU reagerar.

Kravet på att EU ska införa sanktioner mot den kinesiska statsägda tv-kanalen CCTV och nyhetsbyrån Xinhua kommer efter att två svenska medborgare under kort tid framträtt i kinesisk tv för att erkänna vad Reportrar utan gränser – och flera andra organisationer – misstänker är påhittade brott:

”Genom att publicera lögner, fabrikationer och erkännanden, som man kan förmoda är framtvingade, slutar CCTV och Xinhua att vara nyhetsmedier. Istället blir de propagandavapen i regimens tjänst”, säger Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser i ett pressmeddelande.

Det var i oktober som Gui Minhai, ägare till ett Hongkong-baserat bokförlag som publicerar regimkritiska publikationer, försvann spårlöst under märkliga förhållanden från sin semesterbostad i Thailand. I förra veckan framträdde han för första gången i kinesisk tv. Då för att erkänna sig skyldig till rattfylleri och samtidigt vädja till internationella institutioner, medier och svenska myndigheter att respektera vad som sas vara hans beslut att återvända till Kina för att ”sona sitt brott”.

Så i går var det dags igen. Den svenska medborgaren och människorättskämpen Peter Dahlin, som arbetar inom organisationen Chinese Urgent Action Working Group men sitter fängslad i Kina, fick i tv bekänna hur han skadat den kinesiska staten och orsakat smärta för det kinesiska folket.

”Med tanke på CCTV:s och Xinhuas allt större internationella inflytande är det extra allvarligt. De här två organisationerna är ett hot mot fri information och en oberoende nyhetsrapportering. Vi uppmanar EU att införa sanktioner omedelbart.” säger Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser.