Annons: Mediedagen 2019

Tännsjö: ”Befria vår livsvärld från reklam”

Filosofiprofessor Torbjörn Tännsjö menar att reklamen är skadlig på många plan samt att en radikal kritik i medierna lyser med sin frånvaro då dessa är beroende av annonsintäkter för sin existens.

Reklamen är en börda för samhället menar Torbjörn Tännsjö på dagens DN Debatt. Han ser inget som berättigar dess existens.

Han lyfter fram tre argument mot reklamen:

1. ”Om man vill förklara varför vi i ett land som vårt har en helt dominerande borgerlig press, så måste man hänvisa just till reklamen. Mekanismen är enkel. Välbeställda människor, som ofta har borgerliga uppfattningar, är särskilt intressanta som konsumenter. Media som läses av denna grupp drar automatiskt till sig annonsörer. Det ger ekonomiska resurser att producera bättre tidningar, än de som läses av fattigare människor.”

2. ”Vi tittar på usla program i kabelteve, som vi inte skulle drömma om att se, om vi tvingades betala för dem. Nu tycker vi att vi får tillgång till den praktiskt taget ”gratis”. Det är förstås en illusion. Vi betalar indirekt, då vi konsumerar de varor reklamen får oss att köpa.”

3. ”Reklamen har också lett till att vi frivilligt gett upp vår integritet på nätet. Vi anlitar tacksamt tjänster från Facebook, Google och Waze i tron att de är gratis. Och det är de ju på sätt och vis. Men indirekt betalar vi för dem, med uppgifter om vårt privatliv.”

Torbjörn Tännsjö menar också att en radikal kritik av reklamen som sådan saknas helt. Och det beror på att de som skulle publicera kritiken, är för sin existens beroende av reklamen. ”Därav detta kompakta tabu. Så mycket mer glädjande och exceptionellt att just den här artikeln kunde publiceras!”