Annons: Mediedagen 2019

Nyhetsmedier har tappat 25 procent av intäkterna

Morgonkollen

Investeringarna i medier med nyhetsjournalistiskt innehåll har minskat med nära 3 miljarder sedan 2008, visar en ny rapport från Institutet för mediestudier.

Under 2008 investerade annonsörer nästan 12 miljarder i tidningar, tv, fackpress och sajter med nyhetsjournalistiskt innehåll. Under 2014 var investeringarna nere i 9 miljarder kronor, visar en rapport som Institutet för mediestudier gjort i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik. I de siffrorna inga?r ba?de traditionella och digitala reklaminvesteringar.

Utvecklingen har accelererat de senaste tre åren. (Se grafen ovan)

Läs delrapporten om reklaminvesteringar i nyhetsmedier här.

Rapporten är en del av årsboken men presenteras separat vid ett seminarium i samarbete med Tidningsutgivarna idag den 17 november kl: 15.00-16.30. Läs mer här.