Mitt i satsar på hyperlokalt

Idag lanserade Mitt i sin nya sajt utgår från användarens geografiska position. "Vår paroll är att ingen plats är för liten för att bevaka", säger digitalchefen Kristofer Björkman.

Mitt i beskriver sin lansering som ”100 nya webbplatser”. I praktiken handlar det om 31 lokala undersajter med tillhörande Facebook- och Twittersida, samt ytterligare några undersajter. De lokala undersajterna har en kartfunktion där nyheterna också visas ut på gatuadressnivå. När användaren besöker sajten känner den automatiskt av vilken lokal sajt som ska visas.

– Vi har nu tre olika webbplatser per edition. Vi har en teknisk möjlighet att tagga vårt innehåll efter geografisk position och vi har en plattform där vi kan plocka in annat innehåll relaterat till den geografiska positionen, säger Mitt i:s vd Erik Norberg till Medievärlden.

Det som finns vid lanseringen är Twitterflöden med lokalt innehåll på webbplatserna. De visas i en ruta i sidospalten – och inte inlagda i kartan.

 – Det kan handla om andra sociala medier, men skulle teoretiskt kunna komma från andra medier också. Vi vill knyta in så mycket information som möjligt som är relevant för en användare som är intresserad av en viss plats.

Vad finns det för kommersiell potential?

– På lång sikt tror jag att vi tillsammans med våra annonsörer kommer att kunna ta fram helt nya lösningar. Att nå människor väldigt lokalt på nya sätt kommer att kunna ge ett stort värde för annonsörer.

Den digitala satsningen leds av Kristofer Björkman, som är digital chef på Mitt i. Hans team består idag av cirka fem personer, men kommer att växa efter vilka behov som uppstår.

– Det finns en trubbighet med stadsdelsnivån, både vad gäller nyheter och annonser. Användarna vill ha lokal och kanske hyperlokal information om de här områdena, de vill ha den direkt och från trovärdiga källor, säger han.

– Vår paroll är att ingen plats är för liten för att bevaka. Det kan vara en lekpark, en båtklubb eller ett kvarter. 

Enligt Kristofer Björkman handlar dagens lansering framför allt om plattformen och nu kommer nya funktioner att rullas ut löpande.

– Det vi har lanserat idag är den lägst hängande frukten. Att Mitt i:s 80 journalister nu kan publicera sig direkt på webben och då publiceras det också automatiskt på Facebook och Twitter samt geopositioneras på en karta. 

Utöver tidningens journalister är målet att också få in material från användare, till en början automatiskt, men i framtiden även genom att de aktivt bidar.

– Vi har inga medborgarjournalister än, men det kan bli ändring på det när vi börjar jobba mer med kollaborativ journalistik. Vi tror att vi inom några år kommer att bevaka miljoner platser, om vi med hjälp av ny teknik kan fånga upp all energi som finns hyperlokalt, från individer, företag, myndigheter, klubbar och föreningar.

Startpunkten för den större satsningen på användargenererat innehåll blir antagligen när Mitt i lanserar sin app, som ska vara lika mycket en produktionsapp som en konsumtionsapp, och kommer att påminna om Instagram eller Snapchat i sitt upplägg, enligt Kristofer Björkman.

– Våra konkurrenter är Facebook och Google. Facebook fångar upp väldigt mycket av den här lokala energin, men innehållet är ofta oredigerat, spammigt och plojigt. Vi kan följa upp och göra journalistik av det. Och vi kan kartlägga platser med både nyheter och information på ett sätt som inte Google kan. Det ska bli spännande att utmana dem lokalt.