Annons: Mediedagen 2019

Schibsted Sverige förbättrar resultatet

Aftonbladet ökar sin marginal något under tredje kvartalet fast mediehuset har stora tapp på printsidan. Svenska Dagbladet ökade sina upplageintäkter under perioden.

Aftonbladets upplaga minskade med 19 procent under juli till september jämfört med samma period i fjol. Prishöjningar och ett ökat antal Plus-kunder kompenserar dock något så upplageintäkterna minskade med 11 procent. 

Annonsförsäljningen i print sjönk med 19 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol. Men genom att den totala rörelsekostnaden minskat med 6 procent jämfört med 2014 ökade Aftonbladet sin marginal (EBITDA) med en procentenhet, från 12 till 13 procent.

Svenska Dagbladets intäkter för tredje kvartalet ligger på samma nivå som 2014. De totala upplageintäkterna ökade med 2 procent under perioden, bland annat på grund av ett ökande antal digitala prenumeranter.

De ackumulerade prenumerationssiffrorna hittills i år jämfört med motsvarande siffror för 2014 visar att antalet bara minskat med en procent, från 145 000 till 143 000.

Hittills i år har SvD fördubblat sitt resultat – från 18 miljoner kronor ifjol till 36 miljoner. 

– Q3-resultatet är ytterligare en bekräftelse på läsare och annonsörer uppskattar vad vi gör och det är det bästa beviset på att vår flerkanalsstrategi fungerar. Alltfler ser också värdet av att kunna ta del av till exempel vår digitala premiumläsning. Det kan vi se nu när de rent digitala prenumerationerna börjar ta fart och samtidigt som fler väljer att komplettera papperstidningsläsandet med att läsa SvD på nätet, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Schibsteds sammanlagda verksamheter i Sverige redovisar ett resultat (EBITDA) på 267 miljoner kronor (237) för det tredje kvartalet 2015. Omsättningen uppgick till 1245 miljoner kronor  (1213). 

– Vi fortsätter att utveckla och stärka vårt digitala ekosystem. Alla verksamheter inom Schibsted Sverige redovisar goda resultat och vi befäster vår ledande position på marknaden, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal i en kommentar.