Annons: PP Pension

Pangstart för Mittmedias älgsatsning

Mittmedias sändning från älgjakten sågs av 23 000 tittare. Projektledaren Oskar Nord summerar satsningen:

Mittmedia hade livesändningar från fem regioner: Jämtland, Ångermanland, Medelpad, Dalarna och Hälsingland. Dessa samlades också i en huvudsändning från studion i Sundsvall som växlade mellan de olika sändningarna. I morse hade sändningarna cirka 23 000 visningar, varav nästan 20 000 live. Störst trafik kom från dt.se. 

Det var första gången Mittmedia testade en sändning med flera team i stor skala.

– Vi är väldigt glada för att vi kunnat ha så mycket duktigt folk på plats, och att vi haft lite tur med mobiltäckningen. Jag har hört från annonsavdelningen att den kund som köpt reklamplats varit väldigt nöjd med utfallet, säger Oskar Nord som varit projektledare.

Teamen har varit utrustade med sändarryggsäckar som sänt via mobilnätet.

– I Dalarna sköt de en kalv en bra bit bort så teamet var tvunget att vandra över myrar. Så det gäller att vara vältränad om man ska jobba i Mittmedia.

Fyra lärdomar av sändningen var:

  1. Prata igenom konceptet noga innan.
  2. Testa tekniken innan
  3. Hitta rätt expert till studion, som både kan ämnet och fungerar i tv
  4. Räkna med att det krävs en hel del personer.

– Fem lokala sändningar och studio krävde 12-13 personer som jobbade under en begränsad tid. Men vi är över 400 journalister på Mittmedia, så när vi kraftsamlar kan vi göra det rejält.

Var det något som inte fungerade?

– Det enda missödet var hunden Tures kamera som slutade fungera efter ett slagsmål med en grävling.

Borde det inte finnas ett spännande material från den kameran från före slagsmålet?

– Vi har tyvärr inte lyckats få ut något material ur den kameran. Vi ska försöka ta reda på vad som gick snett och se om vi kan grävlingssäkra hundkamerorna i framtiden.

Blir det fler samsändningar?

– Egentligen kan man göra sådana här sändningar av vad som helst, men det finns inget egenvärde i det, om det inte finns ett gemensamt intresse på flera platser. Vår styrka är det lokala, så finns det inget lokalt intresse vinner vi inget på att göra så här. Jag vet att sportredaktionen har samarbeten på gång inför elitseriepremiären.

Kommer det något mer före årsskiftet?

– Ja.

Grävling förstörde hundens älgkamera