Premiär för Mittmedias robotväder

Nu har Mittmedia börjat publicera robotgenererade vädertexter på sina sajter.

Först ut är ST.nu och Allehanda.se. Men nästa vecka är tanken att vädernotiserna ska finnas på alla sajter.

– Första dagarna har vi bett webbredaktörerna att hålla ett extra öga på notiserna som ett extra kvalitetsfilter, säger Robin Govik, redaktionell affärsutvecklingschef på Mittmedia.

Det handlar bland annat om att språket ska vara korrekt.

– Roboten kan till exempel skriva att vädret är ”nästan mulet”. Det är korrekt meterologiskt men kanske inte den bästa svenskan, säger Robin Govik.

Vädernotiserna ligger på sajternas kommunsidor från klockan 5.30 på morgonen. Det sker i nuläget bara en uppdatering per dygn men det kan bli fler på sikt för att öka aktualitetskänslan på sajten. I framtiden kan det också bli aktuellt att låta företag sponsra vädernotiserna och därmed få ett fast utrymme där de syns.

– Men där är vi inte ännu, det är lite för mycket experimentverkstad för att det ska vara läge för att ta in sponsorer.

Nästa steg kan bli att hitta möjligheter att göra robotgenererade sporttexter. Men när det blir kan inte Robin Govik. Bland annat för att det är svårt att veta när Mittmedias utvecklare får tiden som krävs.

Koncernen har inte köpt några lösningar utan gjort allt själva i det här skedet. Men genom att förstå logiken och hitta problemen lär de sig frågorna på ett helt annat sätt jämfört med om det kommit någon utifrån och bara lagt upp verktyget menar Robin Govik.