EK-koncernen slår ihop redaktionerna

EK-koncernen slår ihop redaktionerna och viker cirka 20 av 115 tjänster för att jobba med sociala medier. Det är vår största digitala satsning någonsin, säger huvudredaktören Peo Wärring.

– Vi kommer att jobba som en redaktion, med en redaktionsledning men med verksamhet på totalt nio orter*, säger Peo Wärring, huvudredaktör och ansvarig utgivare för Sörmlands Media till Medievärlden.

EK-koncernens samtliga 115 journalisttjänster kommer alltså alla att ingå i samma redaktion. 

– Med den nya redaktionen kommer vi att kunna undvika dubbelarbete och få loss resurser som vi kan använda för att öka djupet, bredden och framför allt kunna lägga mycket krut på digital publicering.

Kommer ni att minska antalet tjänster?

– Inget i detta påverkar antalet tjänster, det kommer att avgöras av ekonomin.

Den stora förändringen blir att cirka 20 av den nya redaktionens totalt 115 journalisttjänster enbart kommer att arbeta med sociala medier. 

– Det är den största förändringen organisatoriskt, men framför allt publicistiskt. Vi vill få ut vårt material där människor är, men också lyssna, få tips och använda material som andra skapar. Och förhoppningsvis också kunna kommersialisera vårt arbete i sociala medier. 

Genom att öka trafiken, eller genom nya affärsmodeller i sociala medier?

– Båda delarna, både genom att öka trafiken till våra kanaler och genom att skapa nya intäktskällor i andra kanaler.

EK har värvat Jens Werner och Janna Holmqvist från Expressen, som kommer att vara med och leda arbetet med sociala medier.

Redaktionsledningen består av Peo Wärring samt chefredaktören och ytterligare en redaktionell medarbetare från Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter.

– Varje huvudvarumärke har en egen chefredaktör som ansvarar för det lokala publicistiska arbetet och är tidningens ansikte utåt. Jag är chef för det övergripande och ansvarig utgivare för allt som publiceras.

I den digitala satsningen ingår också nya responsiva sajter. KK:s nya sajt rullas ut imorgon, och EK:s och SN:s under de närmaste 14 dagarna.

Vad händer med era printprodukter?

– Vi kommer att produktutveckla dem också, och har startat ett arbete med att se över vilken innehållsprofil de ska ha. Vi kommer att harmoniera titlarna så att de får mer likartad struktur, men ändå behåller den lokala närheten.

Kommer print att bli för de äldre läsarna och det digitala materialet för de yngre?

– Delvis. De olika kanalerna kommer att ha lite olika profil på sitt innehåll. Men vi tror inte på en extrem målgruppsindelning där print är för äldre och digitalt för yngre. Åldern 25–45 är den målgrupp vi fokuserar på, i alla kanaler.

Hur har det här tagits emot internt?

– Det är det som är så roligt, att det finns en väldigt stor entusiasm inför att se oss som en enda redaktion.

Och facket har inte varit kritiskt?

– Nej, vi har haft en väldigt god samsyn på de här frågorna så här långt.

* Utöver Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping: Strängnäs, Flen, Vingåker, Oxelösund, Trosa och Gnesta.