Metros chefredaktör om kritiken mot undersökningen

– Fokusera på hur det blev så i stället. Metros tf chefredaktör och ansvarig utgivare Linnea Jonjons menar att diskussionen om undersökningen som visar att SD nu är landets största parti siktar in sig på fel frågor.

Metros opinionsundersökning är utförd av företaget Yougov som använder sig av självrekryterade paneler. Där belönas de som svarar med rabatter på ett antal varor eller möjlighet att vinna till exempel Iphones eller Ipads i ett lotteri. En metod som kritiserats från flera håll.

Bland annat säger konkurrenten Novus vd Torbjörn Sjöström i en intervju med Medievärlden att medier inte bör publicera den här typen av mätningar.

– Det finns olika metoder. Alla har sina styrkor och fördelar som förändras i takt med tiden, säger Linnea Jonjons.

– Yougov är ett stort och världsomspännande företag. Vår bedömning är att den här undersökningen har ett stort värde och därför väljer vi att publicera den. Men det är viktigt att vara transparent och ärlig med läsarna och berätta om hur siffrorna har tagits fram.

Artikeln om SD:s möjliga framgångar har blivit mycket kommenterad på sajten.

– Det är kul. Det är roligt med debatt, säger Linnea Jonjons. 

Hon förstod att den skulle få uppmärksamhet då det är första gången som det här resultatet noterats.

Tror du själv på undersökningen, att SD är landets största parti nu?

– Vi redovisar en opinionsundersökning. Det är inte upp till mig att göra en analys av det politiska läget.

Så då kan den vara felaktig?

– Det menar jag inte.

Linnea Jonjons menar att fokus nu har hamnat på fel frågor, i stället för att kritisera undersökningen och hur den är genomförd borde medierna ägna sig åt att analyser hur det blev så här.

Tidigare har Yougov tagit fram undersökningar som visat att Feministiskt Initiativ skulle få över tio procent och Piratpartiet över fem procent av rösterna. Men det blev ju inte så. Hur ser du på det?

– Det handlar om undersökningar som var felaktigt gjorda och som vi inte heller publicerade. Det är inte så att vi publicerar dessa siffror rakt ut utan vi går igenom dem och ser om det verkar sannolikt. Allt sker efter en publicistisk och journalistisk granskning.

”Mätningen borde inte ha publicerats”

Det finns inget slumpmässigt urval längre

Yougov för medvetet in felaktiga mått