Annons: Mediedagen 2019

Svenska Dagbladet och Mittmedia slås samman

Schibsted och Mittmedia kommer inom kort att genomföra en större strukturaffär.

Medievärlden Premium skrev redan i oktober om planerna på att bilda bolaget MediaSverige och ett kommande samarbete mellan Mittmedia och Schibsted. Läs mer här och här. (Upplåsta Premiumartiklar)

Enligt ett så kallat letter of intent, en avsiktsförklaring, avser Mittmedia och Schibsted nu att samla sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny koncern. Schibsted planerar att tillföra Svenska Dagbladet och MittMedia sina 18 lokala morgontidningar i norra Sverige samt aktiemajoriteten i dotterbolaget Promedia, med tio lokala morgontidningar i Mellansverige.

Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg ser stora fördelar med affären:

– Mer samverkan i tidningsbranschen är en nödvändighet. Vi måste bli ännu starkare på nätet och det kräver resurser. Schibsted är en utmärkt partner för oss eftersom de är ledande i den digitala omställningen. Om affären blir av öppnas spännande möjligheter till samverkan mellan våra tidningar med stark lokal- och opinionsjournalistik med Svenska Dagbladet med dess erkända nationella och internationella kvalitetsjournalistik, säger han i en kommentar.

Koncernen kommer att bestå av Svenska Dagbladet och Mittmedias 18 morgontidningar. Dessutom ingår aktiemajoriteten i Promedia i det nya bolaget. Mittmedia ska ha 70 procent av aktierna och Schibsted resterande. Utifrån resultatet för 2014 skulle koncernen haft en omsättning på cirka 3,3 miljarder och ett resultat på 150 miljoner kronor. 

Uppdaterad: Raoul Grünthal om affären.

Grünthal om storaffären

SvD:s klubb tror på affären