Mittmedias vd: Inte sista konsolideringen

Det har förts samtal med fler parter. Men att det blev Schibsted beror på en gemensam värdegrund och syn på framtiden. Det säger Mittmedias vd Thomas Peterssohn.

Han räknar med att den nya mediekoncernen ska vara verklighet innan nyår. Även om det återstår mycket innan allt är klart.

– Det är en stor och komplex affär. Men vi är överens om det övergripande. Vikten av digital transformation. Att konsolidera för att effektivisera och skapa större finansiella muskler för att klara av digitala investeringsprojekt, säger Thomas Peterssohn.

Men även om den är komplicerad är affären enklare än uppdelningen av Liberala Tidningar som precis blivit klar efter många och segdragna förhandlingar.

– Där handlade det om en bodelning efter 10 år med flera parter inblandade och där även ett antal banker skulle säga sitt. Den här affären är framåtblickande och handlar om att bygga upp något, säger Thomas Peterssohn.

Samtal har förts med fler parter. Men det blev Schibsted till slut. En delförklaring kan vara att Thomas Peterssohn och Raoul Grünthal känner varandra sedan länge. Dels jobbade de tillsammans på Finanstidningen och har båda varit vd för TT. Thomas Peterssohn med Raoul Grünthal som ordförande en tid.

– Visst kan det ha spelat in. Men vi delar också samma syn på mediebranschens utveckling. Sedan är det två stiftelseägda bolag, även om Schibsted är ett globalt och börsnoterat sådant och vi ett som verkar på det lokala planet. Vi har ändå en gemensam värdegrund.

 Thomas Peterssohn tror inte att det här är den sista strukturaffären i dagstidningsbranschen. 

– Det här är inte den sista konsolideringen vi ser. 

När nu Mittmedia och Schibsted Sverige slår samman sina dagstidningar blir det en intressant part som många kan vilja ta kontakt med.

– Och vi har inte stängt dörren för någon. 

Nu ska den nya, ännu namnlösa, mediekoncernen utse en ledning och styrelse och starta arbetet med att ta fram en affärsplan.

– Vi ska också se till att det får en stark balansräkning.

Sedan återstår också frågan om vilka verktyg som ska användas i verksamheten. Båda bolagen har jobbat mycket med den digitala utvecklingen och ligger långt framme. Men på helt olika plattformar. 

– Det är en kritisk fråga som vi måste fördjupa oss i. Men vi inom Mittmedia har sett att Schibsted ligger långt fram och är ledande när det gäller plattformsutveckling. Men det är en fråga för det nya bolaget att ta ställning till.

Skulle det kunna leda till att Mittmedia börjar använda Schibsteds betal- och inloggningssystem SPiD?

– En konkret fråga som är för tidig att svara på.

Svenska Dagbladet och Mittmedia slås samman

Grünthal om storaffären

SvD:s klubb tror på affären