Annons: Mediedagen 2019

Därför satsar Mitt i på en helgtidning

När andra rör sig bort från print satsar Mitt i på en ny helgtidning för hela innerstaden Chefredaktören Niclas Breimar förklarar varför.

Mitt i kommer ut i Stockholmsområdet på tisdagar och har en räckvidd på 947 000 (Orvesto konsument 2014). Från och med idag ger Mitt i även ut en helgtidning, Mitt i Stockholm, som distribueras med posten till 174 000 brevlådor i innerstaden.

– Det här blir något helt annat än tisdagens nyhetstidning. En lokal helgtidning som ska guida och inspirera, lyfta lokala profiler och fånga upp och skapa trender, säger chefredaktören Niclas Breimar.

Tidningen kommer att komma ut med sex nummer fram till midsommar och sedan återupptas utgivningen i höst med trolig start i augusti.

Målgruppen är i första hand innerstadsbor i åldersgruppen 30–40+ och som vill ta del av det stora utbudet i Stockholms innerstad.

– Vi har undersökt marknaden och det verkar mycket lovande. De annonsörer vi visat den för har varit positiva.

Hur skiljer den sig från DN:s SvD:s och DI:s helgtidningar eller andra gratistidningar?

– Vår helgtidning går ut till alla hushåll innanför tullarna och man får den hem i brevlådan så man kan läsa den i sin hemmiljö. Den ska vara guidande, streetig, lokal och relevant. Den ska ligga närmare mittfåran än exempelvis SvD:s Perfect guide.

Redaktionen består av fyra reportrar som jobbar i projektform detta år. Redaktör är Eric Thorsson. De ska röra sig mycket och även skriva och publicera på ute på stan. De har handplockats från andra avdelningar, och deras normala tjänster täcks nu upp av vikarier. Om tidningen permanentas kommer det att innebära nyanställningar, antagligen 4-5 nya tjänster. I princip inget material ska delas mellan helgtidningen och tisdagstidningen.

– Däremot ska vi prata med varandra så att rätt saker hamnar i rätt tidning.

Tidningen får ett helt eget formspråk. Den trycks på 52 grams papper som är lite tjockare och vitare än tisdagstidningen, men inte magasinstjockt som DN lördag.

– Det kanske verkar märkligt för andra i branschen att vi 2015 satsar på en ny printprodukt. Men vi har inte samma problem som konkurrenterna, för oss fungerar print fortfarande bra och vi ser en plats för Mitt i att växa och bli större och ta ansvar för Stockholmsbevakningen

Materialet kommer även att publiceras digitalt, för att kunna jobba med sociala medier, och för att den kommer att passa in i den större digitala strategin som kommer att börja märkas under hösten.

Hur har verksamheten påverkats av att Segulah köpte Mitt i av Stampen?

– Det har varit full fart framåt. Först en satsning på mer lokalt material, nu en helgtidning och snart en digital satsning. Så de har verkligen sett till att vi hamnat på offensiven och börjat ta mer plats i staden. Vi har också fått en vd med en helt annan digital profil. Vi har varit väldigt bra på print, nu ser vi en stor potential på den digitala marknaden.

Hur märker ni av konkurrensen från Direktpress offensiv och från nya digitala stadsdelstidningar?

– Det är bara kul att det blir mer fokus på det lokala, man kan inte säga att marknaden är mättad. Och den här lokala helgtidningen är en ny produkt som skapar en helt egen nisch. När vi är klara med vår digitala strategi kommer det nog att bli något att bita i för alla.

Fotnot: Artikeln kommer att följas upp med en intervju om den digitala satsningen med Mitt i:s nya vd Erik Norberg, som har en bakgrund som operativ chef för Schibsted Classified Media i Norden och östra Europa.