”SVT kör sitt race tills någon stoppar dem”

SVT:s senaste satsning slår direkt mot kommersiella konkurrenter. Och om den accepteras lär det inte sluta med ungdomssatsningen Edit, säger Aftonbladets sociala medier-chef Ehsan Fadakar.

Ehsan Fadakar tycker att det är märkligt att SVT inte verkar ha tagit åt sig av branschdiskussionerna om de kommersiella medieföretagens situation.

– SVT struntar fullständigt i det och kör sitt race så länge ingen stoppar dem. De förstår mycket väl vilka konsekvenserna blir, men de bryr sig inte. Det här är precis som att de skulle börja starta gratis dagstidningar, bara att de gör det digitalt.

Enligt honom innebär Edit att SVT startar en digital tidning som blir en direkt konkurrent till de kommersiella sajterna Nöjesguiden och Politism.

– Här tar SVT ett aktivt beslut att försöka konkurrera ut två etablerade kommersiella aktörer med licenspengar. De säger att de vill öka mångfalden, men de dödar i själva verket mångfalden. Om deras uppgift är att gå in och göra sådant andra inte gör så undrar jag varför de gör det här.

SVT anser nog inte att deras uppgift är att göra det som ingen annan gör, utan att nå så många svenskar som möjligt, och att de behöver hitta nya vägar att nå gruppen unga vuxna. Är inte den här satsningen helt rätt då?

– Absolut, men det är inte rimligt att de gör det i den här skalan och med samma personer, samma ingångsvinklar, samma debatter och syn på världen. De har anställt sju personer med bakgrund på de sajter de ska konkurrera med, några av de bästa därifrån! 

Ehsan Fadakar tycker inte att problemet är begränsat till satsningen Edit.

– De satsar jättemycket på att bygga en nyhetstjänst digitalt, som är fri från annonser och inte kostar någonting, medan kommersiella aktörer ständigt funderar på sina affärsmodeller och dessutom måste konkurrera med Facebook och Google.

Här finns ytterligare en problematik eftersom public service inte får gynna privata aktörer på ett otillbörligt sätt.

– SVT lägger just nu ned ganska mycket resurser på att anställa sociala medieredaktörer för att konkurrera med kommersiella svenska aktörer samtidigt som de gynnar globala kommersiella aktörer som inte ens betalar skatt i Sverige. Det är egentligen det allra allvarligaste i detta. Att SVT, en annonsfri gratis nyhetsaktör, blir störst är Facebooks dröm.

Om SVT fick samma fråga som Buzzfeed och ett antal andra stora amerikanska företag om de vill börja publicera program direkt på Facebook, tror Ehsan Fadakar att de skulle överväga att tacka ja.

– De lägger redan upp klipp där och då är steget inte så långt till att lägga ut hela program. Men om de gör det är det rimligt att även svenska kommersiella aktörer får lägga ut programmen.

Ehsan Fadakar ser en första lösning på alla dessa problem: Att public service börjar ta ut en licensavgift även digitalt.

– Det borde fungera precis som för linjär-tv, att den som vill komma åt utbudet måste betala licensavgift. I så fall skulle det lösa några av de här problemen. Public service ska inte vara gratis, oavsett kanal. 

Uppdaterad: Nu har SVT:s programbeställare Clara Mannheimer svarat på kritiken. Läs hennes svar här.

SVT svarar om Edit.se och förhandsprövning