”Mittmedia gör gärna radio åt P4”

Med en månads varsel kan Mittmedia göra lokalradio åt P4. Det skulle alla tjäna på, menar AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia.

Bilden av public service som en garant för god journalistik över hela landet stämmer inte med verkligheten. En slentrianmässig bild som även finns inom medier med ett storstadsperspektiv. Där vet man helt enkelt inte hur verkligheten ser ut på landsorten. Det menar AnnaKarin Lith.

Försvinner till exempel Mittmedia kommer inte heller lokalradion att klara av sitt uppdrag.

– Då blir det medieskugga i en tredjedel av landet. Då blir det otroligt urvattnade nyhetssändningar som inte klarar av kraven som ställs på public service.

Det största problemet är att det inte finns någon diskussion om hur public-service fördelar sina resurser. 

Public service är bra på nationell- och internationell journalistik. Inte lokal journalistik, menar AnnaKarin Lith.

– Uppdraget för public service måste ses över. Om resurserna fördelas annorlunda över landet och kan public service bli en garant för lokal journalistik. Men då kan inte den bygga på vad lokaltidningarna gör. Vi har inget mot konkurrens, bara den sker på lika villkor.

Ett alternativ är att tidningsföretagen och public service hjälps åt med den lokala journalistiken. AnnaKarin Lith ser gärna att det blir ett pilotprojekt i Dalarna där P4 outsourcar sin nyhets- och sportbevakningen till Mittmedia.

– Då kan de ta hand om sin programverksamhet. Vi har fem gånger så många journalister där. Då kan vi göra det dagliga fotarbetet och de kan de använda sina resurser till lyssnarverksamhet och granskande journalistik till exempel. Så att vi ändå upprätthåller konkurrensen.

Det skulle inte vara något problem för Mittmedia att ta på sig ett sådant uppdrag menar AnnaKarin Lith.

– I Dalarna har vi gjort lokal nyhetssändningar i tio år via Mix Megapol. Så det är inget problem.

Ansvarig utgivarfrågan är inte heller något problem menar hon. Den personen får gärna sitta på DT:s redaktion för att lätt ha möjlighet att avgöra vad som ska sändas och inte.

– Då gör vi det till möjligheter i stället för problem. Det skulle i slutändan gynna folket i Dalarna.

Men har inte landsortspressen större problem än public service, precis som SR:s vd Cilla Benkö menar?

– Hur Google, Facebook och andra internationella aktörer påverkar Mittmedias eller andra lokaltidningsföretag kan varken Cilla Benkö eller Anette Novak som medieutredare för den delen göra något åt. Den pucken får vi hantera i vår affärsutveckling, och det gör vi.

– Vi är just nu i slutfasen av utvecklingen av en egen plattform som kommer att vara lika bra för våra kunder som Google och Facebook. Den ska ge våra annonsörer samma möjligheter som de får där.

– Den handlar absolut inte om att vi snöat in på public service utan vi jobbar med flera olika spår.

Läs mer om den nya plattformen i Medievärlden Premiums intervju med Magnus Söderlund, ansvarig för strategisk affärsutveckling på Mittmedia.