Thomas Peterssohn: ”Tråkigt men ofrånkomligt”

Låg upplaga och låg betalningsgrad gjorde att Mittmedia beslutade att slå samman Dagbladet med Sundsvalls Tidning enligt koncern-vd Thomas Peterssohn. En tråkig, men ofrånkomlig, åtgärd menar han.

Dagbladets situation var i det närmaste unik i tidningssverige enligt Thomas Peterssohn.

Den har hållit uppe upplagan med hjälp av stora rabatter. Det koncernövergripande beslutet att rensa ut rabatt-ex och i princip avstå från kampanjer har slagit hårt mot Dagbladets upplaga som kommer att redovisa ett av landets största tapp någonsin för 2014, 28 procent.

– Därför är det här säkert ingen jättestor överraskning, även om det är väldigt tråkigt, säger Thomas Peterssohn.

Han tycker också att medarbetarna har gjort ett stort jobb med att försöka hålla igång verksamheten men att det till slut inte gick längre.

Vad som kommer att hända med de 16 personer som jobbar på Dagbladet är inte klart. Förhandlingarna kommer att ske parallellt med diskussionerna om det planerade redigeringsnavet och den nya sportorganisationen.

– Men vi ska göra det så smärtfritt som det bara går.

Koncernen har andra tidningar med lägre upplaga än Dagbladet. Där kommer det inte att hända något motsvarande i närtid enligt Thomas Peterssohn. Det är mycket som skiljer menar han:

– De har för det första inget presstöd som minskar på resan ner. Och en betydligt högre betalningsgrad. Det är möjligt att driva tidningar med små upplagor, det beror på hur bra de är på att hålla kostnaderna.

Det som drivit på utvecklingen i Sundsvall är Mittmedias förändrade prisstrategi. Genom att höja prenumerationerna rejält, med upp till 17 procent i vissa fall har koncernen medvetet strävat efter att maximera intäkterna från upplagan. Och enligt Thomas Peterssohn har det lyckats.

– Vi har ett all-time high för våra upplageintäkter 2014. Och räknar med att få det 2015 också. Givetvis påverkar det upplagan, men det är inte TS-siffror som finansierar verksamheten.  

Men det finns en koppling mellan upplaga och annonsintäkter också, eller?

– Den blir allt mindre självklar. Dessutom har vi inte ett räckviddstapp på samma nivå.

2015 räknar Mittmedia med att 36 procent av alla annonsintäkter ska komma från andra källor än papperstidningen. Vilket är en rejäl ökning enligt Thomas Peterssohn.

Beror det på att print minskat eller att den övriga verksamheten haft tillväxt?

– Både och. Men främst beror den på att våra digitala annonsintäkter ökade med 70 procent i fjol. En sådan tillväxt kommer vi inte att klara i år men vi har satt ett budgetmål på 120 miljoner.

Sedan är det viktigt att få fart på de digitala läsarintäkterna också konstaterar han.

– Där går det trögare. 

Mittmedia lägger ned Dagbladet