Annons: Fojo

Aftonbladet först med ”fysisk retargeting”

Med hjälp av beacons registrerade Aftonbladetappen de som testat soppa i Knorrs food truck. Nu får de sopperbjudanden till sina mobiltelefoner.

Aftonbladet kallar det ”den första fysiska retargetingkampanjen i Sverige – och sannolikt i världen”.  I november erbjöd Knorr gratis soppa i en food truck i Stockholms innerstad. I bilen fast också bluetoothsändare, så kallade beacons som kommunicerade med de som hade Aftonbladets app installerad. De registrerades automatiskt som soppintresserade och kan nu nås av annonsören med nya erbjudanden.

Hur kan ni veta att bara de som testat soppan registreras?

– Vi ställer in hur långt ifrån det ska vara, säger Johan Åsén, produktdirektör Schibsted Sales & Inventory.

Så man måste gå och stryka sig mot foodtrucken för att bli felaktigt registrerad?

– Ungefär så ja.

De kunder som registrerades får nu i dagarna erbjudanden om att testa soppan på nytt i valfri livsmedelsbutik.

Hur har utfallet varit?

– Det är först nu vi rullar ut det mot kund och kan följa upp det hela vägen.

Har ni några fler liknande upplägg på gång?

– Vi diskuterar med en del stora kedjor om att köra samma koncept. Om du är i en butik och tittar på en viss produkt kan du senare få erbjudanden om den produkten via appen.

Aftonbladet har också testat beacons i andra änden, i samarbete med OKQ8 skickade de via appen ett erbjudande till kunder i butiken som innebar kaffe och bulle för den som köpte tidningen.

Medievärlden Premium har tidigare skrivit om hur publicister och marknadsförare kan använda ibeacons