Annons: Mediedagen 2019

Toppchef lämnar Mittmedia

Mittmedias företagsmarknadschef Peter Karlsson har sagt upp sig. Vad han ska göra i fortsättningen är inte klart.

Med undantag för fyra år som marknadschef på Dalarnas Lokaltrafik har Peter Karlsson jobbat på tidningar som nu ingår i Mittmedia sedan 1994 då han började på Nya Ludvika Tidning.

Men nu lämnar han koncernen. I dag har han sagt upp sig som chef för företagsmarknaden.

– Det finns ingen enskild orsak. Det är en kombination av privata skäl och sådana som är kopplade till arbetet.

– Jag har inte känt rätta glöden och entusiasmen sista tiden. Och då jag brukar säga till Mittmedias säljare att det är bland det viktigaste insåg jag för ett tag sedan att jag måste leva som jag lär.

I oktober i fjol lämnade hans företrädare Björn Hemmingsson Mittmedia efter 16 år på olika stolar inom koncernen. Då tog Peter Karlsson steget från att vara försäljningschef på Gävle Tidningar till att börja jobba på koncernnivå.

Det finns dock inga konflikter bakom beslutet, enligt Peter Karlsson. 

– Fast precis som i alla ledningar finns det olika åsikter i enskilda frågor. Men jag tror att Mittmedias strategi är bra och jag tror att Mittmedia kommer att klara det här.

Men då vill du inte vara med?

– Jag tror att man måste känna på ett annat sätt än vad jag gör för att ta Mittmedia nästa steg.

Den stora utmaningen för Mittmedia, precis som för alla andra medieföretag, är att få fart på de digitala annonsintäkterna. I fjol låg de på drygt 50 miljoner kronor för koncernen. Målet i år var 90 miljoner kronor men det är redan passerat och nu ligger ribban på 100 miljoner kronor.

Peter Karlsson är kvar på Mittmedia fram till årsskiftet.

– Sedan kommer jag att finnas kvar i kulisserna någon månad till.

Vad som kommer att hända sedan är inte klart.

– Jag har några olika spår som jag tittar på, det kan bli både i branschen och utanför. Vi får se vad som händer.

Mittmedias koncern-vd Thomas Peterssohn kommenterar Peter Karlssons beslut så här:

”Peter Karlsson har en lång och framgångsrik karriär i Mittmedia. Under året som koncernens företagsmarknadschef har han gjort ett utmärkt jobb med att digitalisera annonsaffären till en ledande position i branschen. Jag har respekt för hans beslut att sluta och önskar honom lycka till i framtiden.”