Annons: Mediedagen 2019

Riksdagsmän grundade med mediepolitik

Det är inte bara budgeten som debatteras i riksdagen i dag. Även mediernas situation i dag och i framtiden har diskuterats.

Ett 30-tal riksdagsmän samlades i morse för att prata mediernas situation med representanter för Utgivarna.

– Det var ett stort intresse och mycket engagemang för det vi hade att säga, säger Utgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter.

Från utgivarnas sida togs följande upp:

• Public services behov av en stabil och långsiktig finansiering. SR:s vd Cilla Benkö framförde bland annat önskemål om en höjning av licensen med 8 kronor per månad.

• TV4:s problem med tjänster som piratkopierar innehåll på kanalens premiumsajt och sedan distribuerar det gratis. Enligt TV4:s vd Casten Almqvist motsvarar det omkring en fjärdedel av trafiken på sajten. 

• Att såväl offentlighetsprincipen som tryckfrihetsförordningen håller på att bli allt mer kringskuren. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson framhöll som ett exempel att svårigheterna att få ut passbilder är ett stort problem, inte minst för de mindre lokala medieföretag. 

Frågan om digitalmomsen kom också upp. Den moderata riksdagsmannen Per Bill undrade om det franska exemplet var något att ta efter. Där sänktes momsen för digitala medier till samma nivå som för tryckta tidningar, vilket innebar en sänkning 20 till 2,1 procent. Det var bara att ta rygg, menade Aftonbladets publisher Jan Helin.