”Fler kvinnor ger bättre förutsättningar”

I den nya boken "Kvinnor och ledarskap i svenska medier" beskriver 208 kvinnliga mediechefer sin arbetssituation idag.

När det gäller redaktionella chefer är mediebranschen nu i stort sett jämställd. Andelen kvinnliga chefredaktörer har ökat och var uppe i 42 procent år 2012, den högsta siffran någonsin. På vd-posten var det dock bara 14 procent kvinnor och i bolagsstyrelserna 24 procent.

–– Samtidigt som det har varit en väldigt turbulent tid i samband med uppköp och omorganisationer har kvinnorna stigit till de högsta publicistiska positionerna, säger Cecilia Zadig som leder utbildningen ”Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik” och skrivit boken tillsammans med Nora Oleskog Tryggason.

–– Men den ekonomiska makten har flyttat så att fler prioriteringar görs på koncernledningsnivå än på tidningen. Det ställer stora krav på de kvinnliga ledarna på anpassning och på att hitta möjliga lösningar.

Det finns en stor skillnad mellan yngre och äldre medieledare i vad de tycker är roligast med ledarrollen.  För samtliga chefer gäller att ”se medarbetarna utvecklas” kommer högt. Men sedan skiljer det sig: För de med kortare chefserfarenhet kommer ”leda mot ett mål” högt medan för de med längre chefserfarenhet hamnar ”göra bra journalistik” högt.

–– De nya cheferna är mycket medvetna om att de har fått jobbet i den här väldigt turbulenta tiden och går ännu tydligare in i chefsrollen att styra mot mål, säger Cecilia Zadig.

Av de som lämnat ett företag i mediebranschen har en del gjort det på grund av företagskulturen, och det är vanligare bland chefer med längre erfarenhet, som gått in i rollen under andra förutsättningar än de som nu råder.

När det gäller företagskultur pekar flera undersökningar på att om en minoritet inte når över 30 procent i gruppen så påverkar den inte kulturen.

–– Det är otroligt manligt dominerat på vd-poster och i bolagsstyrelserna. Kulturen är ofta manlig och de som jobbar med mångfald förstår detta och försöker påverka kommunikationen och hur kulturen tar sig uttryck. Kommer fler kvinnor in, då blir fler kvinnor valda. Om kvinnor känner att företaget har jobbat med företagskulturen känner de att de vill gå in med full kraft i uppdraget.

På de företag som har över en tredjedel kvinnor i ledningen har kvinnorna bättre villkor, både i ledningsgruppen och i övriga organisationen, enligt Cecilia Zadig. Det gäller löner, där män generellt fortfarande har högre lön än kvinnor i motsvarande ställning. Det gäller framtidstro, där de kvinnor som jobbar i sådana organisationer ser betydligt bättre framtidsmöjligheter för sig själva inom koncernen Och det gäller stödet från närmaste chefen, vilket är något som alla i undersökningen tycker är viktigt.

–– Det är särskilt viktigt om man är i en minoritetsgrupp och verksamheten dessutom genomgår turbulenta tider. Det är svårare att vara kreativ och modig och ta svåra beslut om, man inte känner att man har stöd från sin chef.

–– Fler kvinnor ger kvinnor bättre förutsättningar, det har jag aldrig sett så tydligt som det framgår i den här studien.

Medievärlden Premium publicerar i dag ett kapitel ur boken: ”70 råd till kvinnliga mediechefer

 

Fakta

Kvinnor och ledarskap i svenska medier är baserad på en studie av 208 kvinnor som är eller har varit chefer i svenska medier. Samtliga kvinnor i undersökningen har deltagit i ledarskapsutbildningen Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik vid Stockholms universitet sedan utbildningens start år 1995 fram till år 2013. Cecilia Zadig startade utbildningen när hon var ordförande i föreningen Grävande journalister. Den 13 november firar ledarskapsutbildning Kvinnors ledarskap 20 år på Nalen, och då delas också priset Årets MediaAmazon 2014 ut. Mer information och anmälan här.