Annons: Mediedagen 2019

De växer i storstadspressens skugga

Prenumererade morgontidningar missar mycket av den lokala journalistiken i storstäderna. Därför får vi stadigt fler läsare. Det anser chefredaktör för en av de tidningar som tagit stora steg framåt i senaste Orvesto.

I senaste Orvesto (2014:2) ökade Direktpress med 8,5 procent i hela riket, 4,4 procent i Göteborg och 5,2 procent i Stockholm. Siffror som beror på att det finns en stor efterfrågan på bra lokal journalistik i storstäderna. Det menar Helene Claesson, chefredaktör på Direktpress Stockholms innerstadstidningar.

– Det finns mycket stora stadsdelar som inte bevakas alls av till exempel DN och Svenskan. Stadsdelar där det händer jättemycket som det inte rapporteras om.

Då har Direktpress titlar blivit de lokaltidningar som många vill, och är vana, att ha.

– Stockholm är fullt av inflyttade människor som är vana att ha en relation till lokaltidningen. När det händer något de retar sig på nu säger de att ”Nej, nu ringer jag Vårt Kungsholmen”, precis som de tidigare skulle ha sagt ”Nej, nu ringer jag Falu-Kuriren”.

Att Direktpress ökar i räckvidd beror inte på att ni tryckt fler tidningar?

– Nej, så är det inte. Vi startade Årsta/Enskede och Liljeholmen/Älvsjö för snart tre år sedan och MälaröTidning för två år sedan. Men vi trycker inte fler tidningar.

Men även om de stora morgontidningarna inte följer vad som händer på stadsdelsnivå betyder det inte att Direktpress saknar konkurrens. Förutom Mitt-i börjar det nu också komma allt fler riktigt lokala digitala aktörer. Ett exempel är Bättre Stadsdel som följer vad som händer i området Hägersten och Liljeholmen.

Är det konkurrenter eller komplement?

– I dag ser jag det som komplement. Men vi pratar ofta på redaktionen om hur duktiga de är. Både på att ha koll på vad som verkligen händer på gatunivå och deras närvaro på Facebook. Det finns mycket vi kan lära oss där.

Men Direktpress jobbar också med att växa i sociala kanaler. Bland annat så live-twittrar tidningen från fullmäktigesammanträdena. Vilket ett antal läsare har uppskattat.

– Så vi bygger vårt varumärke inte bara genom tidningen, säger Helene Claesson.

Direktpressgruppen omsatte 197 miljoner 2013 och ligger omkring 6 procent bättre i år. Gruppens tidningar i storstockholm står för omkring 50 procent av omsättningen. 

 

 

 

Svenska Dagbladet rasar i räckvidd