Annons: Mediedagen 2019

Så gick mediehusens livesändningar på valnatten

Många tittare och många erfarenheter. Live-sändingarna under valnatten har gett mediehusen mersmak. – Det här ger oss en bra skjuts in i framtiden, säger Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning.

Arbetarbladet ökade sin trafik med 450 procent under valdagen jämfört med en vanlig söndag. 2 500 stycken klickade på artikeln med livesändningen.

– Sedan är det svårt att säga hur många som verkligen såg den, säger chefredaktör Daniel Nordström.

Den flera timmar långa sändningen gjordes helt på egen hand av anställda på Arbetarbladet och Gefle Dagblad.

– Att det gick så bra, trots att det inte var något externt produktionsbolag inblandat, visar på att det finns en stor kompetens här, säger Daniel Nordström.

Tidningen har gjort rörliga inslag tidigare, men aldrig så här långa sändningar och med liveinslag från flera håll. Vilket renderade en del nya erfarenheter.

– Vi lärde oss betydelsen av att ava och påa, att säga ”över till studion” när man klar. Överhuvudtaget en del om hur man sitter, står och agerar framför kameran.

Sundsvalls Tidnings chefredaktör Anders Ingvarsson är också mycket nöjd med valnattens insats.

– Långa stunder hade vi över 1 000 användare inne på sajten samtidigt. Det är mer än dubbelt så mycket än vad vi brukar ha.

Den livesända valvakan hade 2 500 unika tittare.

– Om det är bra eller dåligt kan jag inte säga. Men det är 2 500 mer än vi hade förra valet. 

Över 1 000 personer följde också ST:s live-chatt.

– En bra siffra, även om inte lika bra som när Timrå Hockey spelar.

Trafiken var inte bara hög, den höll också i sig länge. När resultatet för riket var klart fortsatte besökarna att följa den lokala utvecklingen. Någon timme efter midnatt låg antalet besökare fortfarande på omkring 400 till 500 personer.

– I vanliga fall är den siffran i bästa fall omkring 100 personer, säger Anders Ingvarsson.

De lärdomar han dragit går ut på att det inte går underskatta betydelsen av förberedelser.

– Samt att en sådan här produktion får självförtroendet att växa.

Borås Tidning är också ledningen nöjd med valkvällens insats. 600 såg den direktsända valvakan. En bra siffra anser chefredaktör Stefan Eklund.

– Med tanke på att det är första gången vi gör något sådant. Det här ger oss en bra skjuts in i framtiden. 

Bara någon dag innan valet direktsände BT.se en debatt mellan SD:s partiledare Jimmie Åkesson och integrationsminister Erik Ullenhag.

– Den var det 1 500 som följde, säger Stefan Eklund.

Helsingborgs Dagblad sände också live under valnatten. Totalt har över 3 600 tittat på Youtubeinslaget.

Besöken på sajten ökade med 45 procent och sidvisningarna med 140 procent om man jämför helgens trafik med förra helgens. 

– Innehållsmässig och tekniskt, gick sändningarna mycket bra. Vi är också mycket nöjda med att vi till exempel kunde få med rapporter från fältet och att många reportrar var med som experter i valstudion, säger Mikael Rosenlöf, webbutvecklingschef på HD.

Aftonbladet slog flera tidigare besöksrekord med marginal. Under valdagen hade mobilsajten över 2,3 miljoner unika besökare, vilket är nytt rekord. De gjorde tillsammans över 6 miljoner besök, vilket är en miljon fler än det tidigare rekordet och antalet sidvisningar blev över 27 miljoner. Även det nytt rekord.

Den livesända valvakan hade över 280 000 unika besök.

Siffrorna slår alla förväntningar menar Aftonbladets ledning.

Även på Expressen är man nöjd med när valnattens trafiksiffror summerats. Inte minst gäller det livesändningen:

– Vi har under hela valvakan jobbat med tv som ett viktigt inslag i vår valbevakning, inte minst i form av Expressen TV:s stora partiledardebatt. Det märktes väldigt tydligt under valkvällen och -natten att tv-tittande är en central del av en kvällstidningsläsares webbvanor. Vi är väldigt nöjda med det utfall vi fått, utan att kunna avslöja några siffror, säger Klas Granström, redaktionschef digitala medier.

Trafiken var mycket bra jämfört med trafiken vanliga kvällar: 

– Vi såg stora tillväxttal i trafiken under valdygnet. Det är också väldigt kul att det inte bara är nyheterna och analysen som lockar, utan också bakgrund och siffror. Vår grupp för datajournalistik och interaktiv presentation producerade på valdagen en liveuppdaterad tjänst över lokala valresultat som lockar stora mängder trafik ännu flera dagar efter valet.

Något ni inte ska göra om?

– Man kan alltid hitta brister, klart är att det inte går att förbereda sig för mycket för ett så omfattande sammanhang. Värt att notera är också att live-tv och omfattande live-bevakning i text och bild kräver stora insatser av webbredaktörerna att guida läsarna rätt, särskilt i mobilen, och här lär vi oss saker hela tiden. Sammanfattningar, tablåer, guider och tydlig nyhetsprioritering kan man alltid bli bättre på. Men på det stora hela anser vi att Expressens valbevakning varit mycket bra, och det visar både läsarnas uppskattning i form av trafiken och den uppmärksamhet vi fått i både svenska och internationella medier, inte minst för förstasidan på den tryckta Expressen dagen efter valet.

”Det här lokal tv-historia på riktigt”