Annons: Fojo

Omni når över 600 000

Senaste veckan hade Omni 610 000 unika besökare, varav 420 000 i mobilen. Nästa år räknar Omins grundare Markus Gustafsson med att tjänsten är lönsam.

Schibsteds nyhetsapp Omni har nu funnits i tio månader och kommer inom kort finnas med på Kiaindex som visar trafiken för svenska sajter. Senaste veckan var inte någon extrem topp, enligt Markus Gustafsson.

– Trafiken är stadigt uppgående, och det är den här nivån vi ligger på nu.

Appen har i sommar legat topp tre bland svenska nyhetstjänster på Appstore, tillsammans med Sveriges Radio och Aftonbladet.

Omni har besökstoppar tidig morgon och sen kväll, och besökare som återkommer ofta: En genomsnittlig användare är inne sju gånger per vecka.

Omni har väldigt mycket utrikesmaterial, och besökarna läser lika mycket utrikes som inrikes. De är dessutom väldigt intresserade av politik, opinion och tekniknyheter.

Kommersiellt har sajten två stora fördelar enligt Markus Gustafsson: den fokuserar på native advertising och läsarna är inloggade vilket ger helt andra möjligheter att skräddarsy reklam.

– Native har slagit alla förväntningar när det gäller respons från läsarna och är ofta det mest välklickade på sajten.

När når ni lönsamhet?

– Någon gång under nästa år. Och om vi lyckas med det har vi gjort något otroligt: etablerat ett helt nytt varumärke på svenska nyhetsmarknaden, blivit en av de största och mest gillade nyhetskällorna, och blivit lönsamma på extremt kort tid.

Markus Gustafsson skriver själv om resultaten på Omnis blogg.