”Jag ser mig själv som en modern Sverker”

På måndag startar Aftonbladet TV:s "Konsumentdrevet". Programledaren Daniel Nilsson-Padilla utlovar samhällsförändrande journalistik.

Programledaren Daniel Nilsson-Padilla ingick tidigare i SVT Rapports konsumentgrupp.

– Jag ser mig själv som en modern Sverker som är ute och tar kampen. Nu är vi ute i hela landet och träffar konsumenter och företag, säger han till Medievärlden.

Hur bedömer ni intresset?

– Sedan Sverker Olofsson slutade på Plus har det funnits ett tomrum efter ett kraftfullt konsumentprogram som verkligen står på konsumentens sida.

Expressen hade tidigare vinjetten ”Expressen rycker in” som ofta hjälpte folk konkret, blir det här något liknande?

– Det här är ju klassisk Aftonbladet-journalistik, vi står på den lilla människans sida. Vi kommer att få se flera gånger att våra program leder till samhällspåverkan och förändringar.

Konsumentdrevet sänds i sex avsnitt före sommaren och i sju avsnitt efter sommaren. Det blir 20 – 30 minuter långa program som består av förinspelade inslag från hela landet. Läs mer om programmet här.