Så gick starten för betalmodellen i Luleå

Visst har det varit ett trafiktapp. Men det har varit kontrollerat. Det säger NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar efter första veckan med betalmodell på sajten.

– Visst är det kul att skämma bort läsarna med att allting ska vara gratis. Men i längden så går det inte. Och det tror jag de flesta har förståelse för, säger Kalle Sandhammar.

För en vecka sedan slog NSD och Kuriren på sina betalmodeller. Och Kalle Sandhammar menar att den första veckan har gått bra. Trafiken har gått ner till viss del, men inte till några oväntade nivåer. Och konverteringen har gått bra.

– Vi hade gjort ett hyggligt jobb i förväg med bland annat ett antal e-tidningar som prenumeranterna kunnat ladda ner bara de registrerade sig, så vi har inte behövt börja från noll.

Hans motsvarighet på Kuriren, Mats Ehnbom, har samma erfarenhet. Tack vare att tidningarna för mer än ett halvår sedan lanserade sin kundmodell, där det bland annat krävdes att man var prenumerant och inloggad för att kunna kommentera artiklar på nätet, hade över 40 procent av prenumeranterna redan registrerat sig när betalmodellen introducerades.

– Vilket var guld värt, det minskade trycket på vår kundtjänst rejält. 

– Och för alla dessa som redan hade ett konto blev det överhuvudtaget ingen skillnad.

Kuriren har också haft bra snurr på antalet som tecknat sig för nya abonnemang. De flesta har tagit pröva på-varianten för en krona. 

– Men förvånansvärt många har tagit dygnsabonnemang men också vårt fullprisalternativ. Det verkar som om betalmodellen fått dem att ta steget att börja betala.

Även för Kuriren har trafiken gått ner. Men tappet är inte större än ledningen räknat med.

Kuriren tror på överalltid

Så blir Norrbottens Medias betalmodell

Krönikör slutar på grund av betalmodellen