Annons: Mediedagen 2019

Det här beror framgångarna på

TS 2013

Två flerdagarstidningar har upplageökningar på över tre procent. Och trean på upplagetoppen är inte långt ifrån.

Sveriges minsta sexdagarstidning svarar för den största procentuella upplageökningen bland flerdagarstidningarna. 100 ex mer jämfört med 2012 betyder att Laholms Tidning ökat med 3,8 procent.

I januari 2013 sänkte tidningen priset med omkring 17 procent och fokuserade enbart på det lokala materialet. En månad senare kom tidningen i en ny form.

– Folk i vårt område gillar det vi gjorde, det är tydligt, säger tidningschef Mona Davidsson.

Tillväxten är stabil tycker hon. Och redaktionens goda fotarbete och närheten till läsarna talar för att det finns ännu större anledning att fira nästa år tror Mona Davidsson.

Konkurrenten, tvådagarstidningen Norra Halland går också framåt. Upplageökningen med 400 ex betyder att siffrorna är 4,3 procent bättre än 2012.

 

Den kristna dagstidningen Dagen fortsätter att växa. Precis som i fjol är den en av upplagevinnarna. 600 nya prenumeranter ger en upplageökning på 3,6 procent.

Tidningens publisher Felicia Ferreira, som suttit stolen sedan oktober, menar att det beror på att tidningen varit sin vision trogen.

– Det vi skriver om, och den värdegrund vi har, är något som våra läsare tycker är viktigt och gör dem lojala.

Dagens stora ökning beror till stora delar på den digitala upplagan gått så bra. Över 80 procent av tillväxten beror på att e-tidningen fått betydligt fler läsare. Vilket är roligt tycker Felicia Ferreira då mycket av hennes fokus legat på att få fart på den.

Att Dagen ska vara en av upplagevinnarna även nästa år är inte otroligt menar hon.

– Jag tror att de nischade tidningarna, som vi tillhör, kommer att klara sig längre när det gäller printupplagan. Och det är inte omöjligt att vi klarar av att öka även i år.

Dagens konkurrent, Kyrkans Tidning, tappade 12,5 procent av sin upplaga under 2013.

 

Norrtelje Tidning tillhör också vinnarna i år. 300 nya prenumeranter betyder en ökad upplaga med 2,1 procent. Grundreceptet till framgången är enkel enligt tidningschef Mattias Carlson. 

– Vi försöker inte vara något annat än lokala.

Sedan finns det två faktorer till som han pekar ut:

• En förhållandevis stor andel av läsekretsen är äldre och mer benägna att behålla papperstidningen.

– Men det innebär också att jag över tid inte har någon illusion om att vi ska kunna hålla den här upplagan.

• En stor andel sommarstugeägare i regionen.

– Vi ökar i upplaga varje sommar. I år hade vi kampanjat speciellt för att fånga in dessa och ökade med mellan 1 500 och 2 000 ex under sommaren.

Men om NT kommer att vara en vinnare även nästa år vill inte Mattias Carlson säga något om:

– Det återstår att se.

 

Två av tre tidningar i Skånemedia ökade också sina upplagor, Kristianstadsbladet med 0,8 procent och Ystads Allehanda med 0,5 procent. Den tredje tidningen som ingår där, Trelleborgs Allehanda gick jämt upp med siffrorna för 2012.

De digitala paketen ger effekt

Det här beror motgångarna på

Totalupplagan ner 3,9 procent