Tv-branschen tar upp kampen mot operatörerna

Tv-branschen tar strid för att telekombolagen inte ska få kontroll över en viktig frekvens som skulle innebära att 30 procent av tv-utrymmet försvann.

Telekomindustrin lobbar just nu hårt för att få ta över 700-bandet som Myndigheten för radio och tv har föreslagit ska vikas för tv. 

För några veckor sedan uppvaktade Telia, Tre, LRF och Hela Sverige ska leva regeringen med en rapport.

Nu har vd:arna för SVT, TV4-Gruppen, SBS Discovery, Turner, Viacom, The Walt Disney Company Nordic, Eurosport, Axess TV och Kanal Global svarat.

”Det har kommit till va?r ka?nnedom att det inom regeringen pa?ga?r en diskussion om att ta ett annat beslut a?n det som MRTV fo?reslagit. En sa?dan diskussion la?r ga?lla att under 2014 inte dela ut sexa?riga sa?ndningstillsta?nd, vilket enligt radio- och TV-lagen a?r det normala, utan endast trea?riga. Tanken skulle vara att markna?tet redan efter tre a?r inte skulle fa? anva?nda det sa? kallade 700-bandet utan att detta band ista?llet ska reserveras fo?r mobila teletja?nster.

Vi vill med denna skrivelse kraftigt understryka att ett sa?dant beslut allvarligt skulle skada TV-branschen samt a?ven i ono?dan skapa en fo?rsa?mring fo?r alla de tittare som idag anva?nder markna?tet, utan att no?dva?ndigtvis gynna na?gon annan.”

De anför en lång lista med skäl: bland annat att i stort sett alla remissvar förordar att tv ska få använda frekvensen och att en omläggning efter tre år kräver en total omplanering av marknätet som måste göras i samordning med grannländerna och en forcerad teknikomläggning där hushållen måste skaffa nya tv-boxar. Alternativet till forcerad teknikomläggning är nedsläckningen av ett stort antal tv-kanaler. Närmare 30 procent av utrymmet skulle försvinna, enligt tv-cheferna.

”Regeringen bo?r sa? snabbt som mo?jligt besluta att TV-branschen fa?r anva?nda dagens frekvensutrymme fo?r TV a?ven under den na?rmaste tillsta?ndsperioden. Da? skapas trygghet hos programfo?retag och TV-tittare som go?r att vi kan fortsa?tta erbjuda ma?ngfald och i normal takt kan ga? o?ver till modernare teknik. Genom att kunna utnyttja dagens frekvensutrymme under en normal tillsta?ndsperiod, ges ocksa? husha?llen en mo?jlighet att ga? o?ver till modernare teknik i den takt de a?nda? skaffar ny utrustning och drabbas inte av extra kostnader”, avslutar de.

Brevet är undertecknat av Eva Hamilton, Sveriges Television, Casten Almqvist, TV4-Gruppen, Jonas Sjo?gren, SBS Discovery TV, Bo Østergaard, Turner Nordic and Baltic, Viacom International Media Networks, Casper Bjørner, The Walt Disney Company Nordic, Dennis Andersson, Eurosport Television AB och PJ Anders Linder, Axess TV och Mojdeh Zandieh, Kanal Global.