Aftonbladets lokala mobilsatsning expanderar

Aftonbladets satsning på den lokala mobilmarknaden i Göteborg har gått över förväntan. Nu förbereder man sig för att etablera sig i Malmö.

För sex veckor sedan inledde Aftonbladets säljteam i Göteborg sin bearbetning av marknaden. Med hjälp av geo- och användardata i mobiler kopplar de samman annonsörer och läsare.

Från början var tanken att hösten skulle användas till att etablera sig där.

– All försäljning 2013 är egentligen grädde på moset, säger Anders Nylander, försäljningsdirektör på Aftonbladet.

Men det har gått över förväntan. Redan ligger försäljningen på de nivåer som var planen för 2014. Hur mycket det är i faktiska pengar vill inte Anders Nylander säga.

– Men det handlar om betydande belopp.

För att användarna ska få tillgång till dessa erbjudanden krävs det att de sagt ja till att de tillåter platstjänster.

Omkring 30 procent av besökarna har gjort det i dagsläget enligt Anders Nylander.

– De gör det för att de får ett mer relevant innehåll vilket ger en bättre läsupplevelse. Och har de laddat ner vår tipsa-app kan de också vara med att bidra till vår journalistik.

Nästa steg är att etablera sig på marknaden i Malmö. Där förs samtal med ett antal lokala aktörer för ett samarbete, vilka de är vill inte Anders Nylander avslöja. Men hans förhoppning är att verksamheten ska vara igång kring årsskiftet.

Därefter räknar han med att pröva marknaderna i ett 10-tal andra städer.

Det behöver inte med automatik innebära att det handlar om att ledningen bara går efter storleksordning.

– Det behöver det inte vara så. Vi tittar även på var det är hög nätanvändning. Eller där det finns svaga printprodukter.  

Aftonbladet söker också samarbeten med lokala medieföretag.

Nu ger sig Aftonbladet in på den lokala mobilmarknaden