Annons: Mediedagen 2019

Därför stoppas SD–annons i flera tidningar

Inför kyrkvalet har Sverigedemokraterna försökt få in annonser i ett antal dagstidningar. Flera har dock sagt nej.

Budskapen på annonserna har varierat. Bland annat har de handlat om att hjälpa ”konvertiter från islam och andra trosläror med totalitära drag” och att kyrkoskatten går till reklam ”för ökad invandring och anställning av imamer”.

Ett antal tidningar har sagt nej till att publicera dessa.

Partiet anser sig blivit utsatta för en annonsbojkott. Och Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna, har svårt att förstå varför:

– Jag tycker det är förvånande. Budskapen är inte kontroversiella utan nyanserade.

Enligt honom har mellan åtta till tio tidningar sagt nej i dagsläget. Men han räknar med att annonsen ska komma in i ett flertal tidningar.

– Hur många vet vi inte förrän efter i morgon lördag, då den ska publiceras.

En av tidningarna som sagt nej är Eskilstuna-Kuriren.

– Det fanns en tydlig rasistisk och främlingsfientlig underton i annonsen. Vi vill inte bidra till att ställa olika grupper mot varandra, säger tidningens chefredaktör PeO Wärring.

Han menar att SD mycket väl kan ha räknat med den här typen av reaktioner på annonserna. Och utnyttjar situationen till att få sympati. Men det går inte att väga in i frågan om annonsen ska publiceras eller inte, enligt Peo Wärring.

– Vi kommer alltid att få kritik oavsett hur vi gör. Därför måste vi gå på det som är moraliskt riktigt. Vi kommer aldrig att låna oss till att sprida den här typen av budskap. 

Borås Tidnings chefredaktör Stefan Eklund har också sagt nej till SD:s annons. Han motiverar sitt beslut så här:

”Reklamkampanjen” de syftar på var ett manifest för ”en mer human migrationspolitik”. Ökad invandring nämns inte manifestet.  Därmed är den formuleringen felaktig. Angående att anställda imamer – det gäller en projektanställning 2011 som Fryshuset är huvudman för och som ingår i ett projekt som svenska kyrkan stöttar. Att tala om anställningar av imamer, dessutom i plural, är därmed också felaktigt. Ingen annanstans i BT skulle jag tillåta svepande generaliseringar på felaktiga grunder som underblåser främlingsfientlighet och ställer grupper mot varandra.

Den aktuella kampanjen har beställts via Mediakompaniet.  Medievärlden har sökt Mediakompaniet.