Han blir chef för sociala medier på Aftonbladet

Nyheter 24:s chefredaktör Ehsan Fadakar börjar på Aftonbladet. Där ska han ta fram en strategi för hur tidningen ska agera på sociala medier.

Hur ska Aftonbladet öka sin trovärdighet och transparens med hjälp av sociala medier? Hur ska tidningen via dessa kanaler förtydliga hur bra journalistik den gör? Hur ska tidningen, dess avdelningar och de enskilda journalisterna agera där?

Den typen av frågor ska Nyheter 24:s chefredaktör Ehsan Fadakar brottas med när han under våren börjar på sitt nya jobb – på Aftonbladet som chef för sociala medier.

Han räknar med att börja i maj men att det kommer att dröja ett par månader innan det blir några synliga förändringar utåt.

Utmaningen är inte att ta fram en strategi utan att se till att den inte bara blir en produkt som ingen sedan använder.

– Därför gäller det att fram något som alla känner sig trygga med.

Innan året är slut räknar han med att detta något ska vara i användning på tidningen.

Hans efterträdare på Nyheter 24 blir nuvarande nyhetschefen Henrik Eriksson.