sydsvenskan_dump

Så ska Sydsvenskan utveckla sajten

Nu är det dags att se över Sydsvenskan.se och ta ett antal strategiska beslut. Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se, utvecklar tankarna.

I april 2010 gjordes den senaste omgörningen. Så nu börjar det vara dags igen. Men några riktigt dramatiska förändringar kommer det inte att bli enligt Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.

– Vår utgångspunkt är att det ska bli en ansiktslyftning.

Projektet är bara på skisstadiet. Men det kommer att bli förändringar, bland annat när det gäller annonsformaten.

– Där tror vi på färre men större.

Något beslut om att den nya sajten ska bli responsiv har inte tagits. 

– Det viktiga är att det blir en bra användarupplevelse som fungerar på såväl desktop som i mobil och surfplatta. I bästa fall kan det sammanfalla.

– Risken med responsiva lösningar är att de varken optimerar desktop, touch eller mobil. Men det beror givetvis på hur man bygger sajten , säger Mattias Pehrsson.

Men det finns också fördelar.

– Det blir en enhetlighet på alla plattformar.

Att hantera och exponera det rörliga materialet på bästa sätt är också en viktig del i omgörningen.

– Det kommer bara att bli viktigare och viktigare.

När nya Sydsvenskan kommer att presenteras för användarna vet inte Mattias Pehrsson. Den förra omgörningen tog tre månader från de första skisserna till dess att sajten var skarp. 

– Hur fort det går nu vet jag inte. Men vi sitter inte i sjön.

Därför avstår NTM från responsiva sajter