Annons: Mediedagen 2019

Björn Wiman om DN:s virala succé

DN:s kulturchef Björn Wiman anade att Jonas Hassen Khemiris text skulle få ett visst genomslag. – Men det här har överträffat mina vildaste fantasier.

När en populär författare skriver om ett aktuellt ämne brukar texten få en viss spridning. Så Björn Wiman anade att onsdagens text i DN av Jonas Hassen Khemiri skulle få genklang. Men att den efter bara några timmar skulle bli den mest lästa texten på DN.se någonsin kunde han inte ana.

– Och det är inte sådana överväganden jag gör inför en publicering.

Resultatet av den stora spridningen, bland annat hashtaggen #bästabeatrice, menar han är enormt hoppingivande.

– Det är en snöbollseffekt som jag inte kunde förutse. Men det är positivt med något uppfodrande som står för en politisk anständighet.

Hur lockande är det för en redaktör att försöka återupprepa en sådan här viral succé?

– Där traditionell opinionsjournalistik möter sociala medier är det en av kärnfrågorna. En av utmaningarna. Jag vill likna det med Odyssevs som lät fjättra sig vid masten när han passerade Sirenernas ö. Det är viktigt att vilja höra och med nyfikenhet försöka förstå de mekanismer som påverkar sociala medier. Men också undvika att drunkna. 

Men hur ser man till att repen håller, att man inte förförs av sirenernas lockrop?

– Det är bara att hålla sig till de publicistiska grunderna. Att det man publicerar ska ha kvalitet och vara relevant. 

– Det gäller att ha ett finger i luften. Men det ska vara på rätt höjd.

På måndag ska DN Kultur börja publicera en serie om hur människan förhåller sig till klimatförändringarna, moraliskt och intellektuellt. Där tror Björn Wiman inte på samma spridning.

Att det inte går kommentera Jonas Hassen Khemiris text var ett medvetet val från ledningen. Artiklar som tar upp invandring och/eller integration går inte att låta läsarna tycka till om enligt Björn Wiman.

Men kunde ni inte valt att förhandsmoderera?

– I det här fallet hade vi kanske kunnat göra så om vi hade förutsett spridningen. Men det hade krävt specialförberedelser innan publiceringen på sajten.

Björn Wiman skriver själv om den virala framgången här:

 

Därför blev Khemiris brev en viral succé