Annons: Mediedagen 2019

Multi – ett måste för att få jobb

Digital och multi-, mång- och flerkompetent är ord som finns på redaktionsledningarnas önskelistor inför framtiden.

”Rätt kompetens blir avgörande för att möta framtiden. Vi behöver medarbetare som är duktiga på att förena teknik och journalistik”, eller ”kompetens inom sociala medier” är exempel på hur ledningarna resonerar när de ska anpassa redaktionerna inför framtidens krav. Det visar svaren i Medievärldens undersökning.
 
53 nyckelord listades från svaren på frågan: Vilka typer av tjänster/kompetenser kommer ni att behöva? 39 av orden har en koppling till den digitala världen: 11 svar innehöll ordet digital och 6 innehöll ordet multikompetens. Varianter på det är mångkompetens, flerkompetens, multijournalist, multimediakompetens och webbkompetens.

”Om vi skulle nyanställa: Multikompetens med fokus på det digitala absolut viktigast” skriver exempelvis Anders Ingvarsson på Dagbladet.

”Vi behöver alltmer specialiserad webbkompetens och vi behöver utveckla vår webb-tv-kompetens” skriver Göran Carstorp på Södermanlands Nyheter.

”Vi behöver mångkompetenta medarbetare som inte är rädda för förändring” skriver Ewa Wirén på Dalarnas Tidningar.

Skånskan behöver ”tv-journalister med multimediakompetens i första hand”, enligt Mimmi Karlsson-Bernfalk. Redan nu ligger rekryteringsannonsen ute med rubriken ”Vill du vara med och göra Skånes bästa tv?”.

Fyra av tidningarna letar dock fortfarande efter mer traditionell redaktionell kompetens: Nerikes Allehanda söker en tidningschef, Sydöstran insändarredaktör, reporter och redigerare, Nya Lidköpingstidningen vill ha reportrar och redigerare, och TTELA kommer att återbesätta redigerare och redigeringschef och personer med kompetens inom sidplanering och ledarskap.

Så här svarade tidningarna i Medievärldens undersökning på frågan ”Vilka typer av tjänster/kompetenser kommer ni att behöva?”:

  • Aftonbladet: Online journalistik, tv och kompetens i gränssnittet mellan redaktion/IT-utveckling.
  • Allehanda: Multijournalister med digital spets.   
  • Barometern: Journalister som är hemtama i det nya medielandskapet, och som behärskar berättandet i flera olika kanaler.
  • Blekinge Läns Tidning: Generellt kommer vi att behöva medarbetare som är multimediala och hemmastadda i sociala medier förutom journalistisk kompetens.
  • Corren: Vi har bland annat behov av medarbetare med gediget nya medier-kunnande.
  • Dagbladet: Om vi skulle nyanställa. Multikompetens med fokus på det digitala absolut viktigast.
  • Dagens industri: Duktiga reportrar behöver vi alltid, oavsett om man publicerar tryckt eller digitalt. När det gäller produktion såsom grafik, foto och redigering efterfrågas i allt större utsträckning digital kompetens.
  • Dagens Nyheter: Nyhetsreportrar och personer på nätet/digitala medier behövs säkert.
  • Dala-Demokraten: Multijournalister.
  • Dalarnas Tidningar: Vi behöver mångkompetenta medarbetare som inte är rädda för förändring och som fortsatt har förmåga att vårda och fördjupa vår relation till läsarna.
  • Expressen (GT, Kvällsposten): Vi gör exempelvis fler magasin och satsar på live-tv och fler tv-program. Samtidigt fortsätter vi ju att vinna andelar
  • Gotlands Media: Vi har redan under 2012 flyttat resurser från papperstidningarna till webbredaktionen. Vi kommer även under februari starta upp arbetet med att diskutera vilka kompetenser som behövs i den nya organisation som vi jobbar i just nu.
  • Göteborgs-Posten: Alla typer av digitala kompetenser.
  • Helsingborgs Dagblad: Vi kompetensväxlar i lagom takt och bygger successivt mer webb- och videokompetens
  • Hälsingetidningar: Multikompetens, skrivande digitalt kunnande foto rörlig bild.
  • Jönköpings-Posten: Bland nyrekryteringarna finns två reportrar, en för gemensam feature och en för statliga verk, statistik etc, i Hallpressen samt en digital redaktion inom Hallpressen med fyra journalister.
  • Länstidningen Östersund: Mångkompetenta nyhetshungriga journalister
  • Mittmedia: Vi gör nedbemanningen steg 1 genom att halvera antalet printredigerare, och den kompetensen kommer vi att behöva ännu mindre fram till 2015. Vi kommer att behöva multikompetens då alla journalister i Mittmedia ska hantera alla kanaler. Det innebär att vi inte kommer att ha webbredaktioner, fotografer, printjournalister etc. I de fall vi rekryterar ”ny” kompetens är det digital kompetens. Mittmedia prioriterar 2013 digitalt först och har en tydlig plan för nedprioritering av vår mogna produkt papperstidningen.
  • Metro: Det handlar om vår kärnkompetens: snabb och rak nyhetsjournalistik. Kompetensmässigt handlar det om onlinekunskap och att bygga rätt nyhetskultur även på nätet.
  • Nerikes Allehanda: Tidningschef
  • Norran: Generellt multikompetenta medarbetare
  • Norrköpings Tidningar: I framtiden kommer vi att behöva fler medarbetare som klarar att arbeta med flera olika publiceringskanaler. Medarbetare som kan jobba som videoreportrar för vår tv men som även kan redigera tidningen eller arbeta som redaktörer på webben.
  • Nya Lidköpings-Tidningen: Reportrar/redigerare
  • Piteå-Tidningen: Journalister med bred kunskap – ska kunna jobba mot tv, webb och papper.
  • Skånskan/Norra Skåne: Tv-journalister med multimediakompetens i första hand.
  • Sundsvalls Tidning: Vi behöver fler medarbetare med fler-kompetens framför allt digitalt och mobilt.
  • Svenska Dagbladet: Tjänster med koppling till våra digitala kanaler och till den digitala journalistiken.
  • Swepress: Skrivande journalister, gärna med inriktning bevakning näringsliv, handel.
  • Sydsvenskan: Rätt kompetens blir avgörande för att möta framtiden. Vi behöver medarbetare som är duktiga på att förena teknik och journalistik, som kan berätta en historia i den/de kanaler som passar bäst. Vi behöver också drivna webbredaktörer.
  • Sydöstran: Insändarredaktörer, redigerare, reporter
  • Södermanlands Nyheter: Vi behöver alltmer specialiserad webbkompetens och vi behöver utveckla vår webb-TV-kompetens. Sedan behöver vi precis som tidigare fortsätta att utveckla specialistkompetenserna inom våra bevakningsområden. Behovet av att utveckla kärnkompetensen, vårt specialiserade innehåll som vi tar betalt för, minskar inte föra att vi publicerar oss i fler kanaler, tvärtom.
  • TTELA: De tjänster som vi planerar att återbesätta handlar framför allt om redigering och redigeringschef och kompetens inom sidplanering och ledarskap.
  • VLT: Behov av multikompetenta inhoppsvikarier – personal med lokal anknytning och vilja att jobba utanför Stockholm.
  • Värmlands Folkblad: Vi får klara oss med de tjänster och den kompetens vi har kvar. Vi gör en digital satsning under 2013.
  • Västgöta-Tidningar: Webbkompetens, kompetens inom sociala medier.
  • Östersunds-Posten: Mångkompetens! Foto, rörlig bild, text, digital kunskap.
  • Östran: Multikompetens.