”Gemensamt betalsystem är en överlevnadsfråga”

Att få igång ett samarbete kring ett gemensamt betalsystem så snart som möjligt är en överlevnadsfråga för mediehusen, enligt Aftonbladets förre chefredaktör Anders Gerdin.

I går gick han ut i en debattartikel i Medievärlden och förordade bland annat ett gemensamt betalsystem för alla tidningar. När han fortfarande ledde Aftonbladet testade han tanken på övriga Stockholmstidningar.

– Vi tänkte hjälpa till och berätta hur vi byggt och tänkt kring vår Plus-modell som faktiskt gav intäkter redan då. Men det blev ingen fortsättning.

Hur en gemensam modell ska se ut har han inte klart för sig i detalj.

– Jag har inte någon helt färdig lösning att presentera.

Han konstaterar också att det är lättare för morgontidningarna att samordna sina modeller då de är prenumererade. För en kund är det då lättare att få tillgång till allt innehåll. En kvällstidningskund, som köper lösnummer, måste betala extra för att få allt som erbjuds digitalt också.

Samtidigt brådskar det med att hitta en lösning menar han.

– Tidningarna borde skita i plattformstänket och jobba med det här istället. Ett gemensamt betalsystem är ingen konkurrensfråga – utan en överlevnadsfråga.

Det finns några alternativ för hur företagen ska komma dit.

– Antingen tar de stora tidningshusen tag i det här. Eller så axlar TU den rollen, i alla fall initialt, för att få igång diskussionen.

I sin debattartikel pratade Anders Gerdin sig också varm för att mediehusen ska söka intäkter som inte är kopplade till annons- eller prenumerationsaffären. Som exempel nämnde han bland annat Blocket ”som snabbt blev Schibsteds kassako nummer ett” efter att Aftonbladet köpte annonssajten.

Vad har Aftonbladet för glädje av det nu?

– Visst kändes det surt när Schibsted flyttade över Blocket. Men det är ändå pengar som kommer in i koncernen.

Det behöver inte bara vara stora tidningar som jobbar med kringaffärer. Bland annat föreslog han, i debattartikeln, att mediehusen börjar ta betalt för vissa lokala och regionala sportsändningar på nätet. Ett framgångsrikt exempel på den typen av affärer är de handbollsmatcher som till exempel Kristianstadsbladet sänt, läs mer här.

– Det är sådant jag tänker på, säger Anders Gerdin.

I går presenterade också folkpartisten Christer Nylander sina tankar om hur partiet ska utforma sin mediepolitik. Bland annat vill han ha en fond för grävande journalistik och att läsarna ska få göra avdrag för sina prenumerationer.

– Det är bra med idéer, absolut. Och jag uppskattar att politikerna börjar tänka och förhålla sig till medieföretagens situation. Men jag tror inte att det här är lösningen på problemen.

– Jag tror inte man ska titta för mycket på staten. Det är bättre att titta på det övriga näringslivet och lära sig av det.  

TU positivt till gemensam betalmodell

Så bygger du ett lönsamt mediehus