Annons: Mediedagen 2019

80/20 förklarar det mesta

Dagsvara

Förhållandet 80/20 förklarar både hur ungdomar använder nätet och hur ett medieföretags övergripande strategi ska vara.

Vi överskattar alltid vad som kommer att hända inom tre år. Men underskattar vad som kommer att hända inom tio år. Det hävdade Bill Gates 2002 och det stämmer fortfarande. Det menade i alla fall antropologen Katarina Graffman som sparkade igång årets Dagsvara-konferens.

En av hennes teser är att dagens ungdomar tillhör generation noll koll.

För dessa betyder ordet digitalt inte ett verktyg utan en vana. Utan uppkoppling upplever de ett fysiskt illamående. Förlorar de sin mobil känner de sig amputerade. En förutsättning för att de ska klara av sitt digitala liv är att det är enkelt. De ska uppdatera sitt Instagramflöde och lägga upp något nytt i sin blogg. Samtidigt. 

Allt som är mer komplicerat att hantera än Facebook-appen dissas. De är för stressade helt enkelt.

Men det är fel att tro att de har någon bred digital kompetens. De verktyg de hanterar klarar de av. Men inte mer. De klarar utan problem av att hitta enkel information på nätet. Fast när det gäller att använda mer kreativa sökmetoder blir det för jobbigt/tidsödande och de lägger ner projektet.

Detta gäller nu inte alla enligt Katarina Graffman. Enligt henne är 20 procent av dagens unga mycket väl bevandrade på nätet och mycket kompetenta när det gäller att hitta rätt bland blindskären. Resten, 80 procent alltså, använder mest nätet för att hålla koll på vad den närmaste omgivningen gör. De lever ”inbubblade”.

Hon menar också att kunskapssamhället vi tror oss leva i istället är ett relationssamhälle. Och att när vi pratar om digitala klyftor handlar det snarare om mentala klyftor.

Katarina Graffman ser också några andra trender:

• Allmänbildningen sjunker. Unga får sina nyheter från sitt sociala nätverk. När de scannar Aftonbladet.se anser de sig få fördjupningar.

• Behovet av mänsklig guidning ökar. Dagens unga känner en växande irritation mot algoritmer som visar vägen i det digitala samhället.

– Så den som kan plocka fram något som känns autentiskt och trovärdigt kan tjäna mycket.

80/20 var också ett förhållande som utvecklingskonsulten Arno Laeven använde sig av.

Han menar att tidningarna ser på sitt innehåll som vatten. Något väldigt billigt. Istället ska det behandlas – och marknadsföras – som champagne. Något exklusivt som man måste vara redo att betala för.

Speciellt viktigt är det att tänka så nu när upplagorna dalar.

– Då ska man inte börja göra allt billigare tidningar. Nej. Då måste kvaliteten upp så man kan ta mer betalt!

Han använder sig av jordnötter och kaviar för att förklara sin tes.

På restauranger är jordnötter något som skänks bort (i och för sig för att öka törsten och därmed ölförsäljningen) och kaviar något som gästerna får betala dyrt för.

– 80 procent av innehållet hanteras som jordnötter och 20 procent som kaviar. Det ska vara tvärtom!

Mediehusen ska sluta prata volym – och börja tänka värde menar Arno Laeven.

– Och sluta klaga. Leta nya intäkter i stället. Små strömmar är också pengar. Den som kan tänka mindre är den som överlever.