Mittmedias vd om sparpaketet

– Det här innebär att vi börjar bygga en finansiering av vår journalistik på 2020-talet. Då är den betalda papperstidningen, i alla fall på väg att bli, marginaliserad menar Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn.

Omställningen till framtidens icke-analoga mediekonsumtion betyder att företagen måste skapa nya digitala affärsmodeller. Och att Mittmedias kostnader måste anpassas.

Exakt vad som kommer att hända om tillräckligt många inte nappar på erbjudandet att få ett antal extra månadslöner om de frivilligt lämnar företaget vill inte Thomas Peterssohn spekulera i.

– Men vi måste få ner kostnaderna under treårsperioden 2013 till 2015.

Främst är det den redaktionella sidan som berörs. 

– Det har redan skett betydande förändringar på andra avdelningar.

Förändringarna kommer att innebära både omprioriteringar och nya arbetsprocesser för alla journalister.

Just nu pågår ett stort designarbete inom koncernen där syftet är att hitta mer likartat utseende för tidningarna för att kunna standardisera mera och kunna minska antalet redigerare.

Men någon gemensam tidningsverkstad för koncernen kommer det inte att bli, enligt Thomas Peterssohn.

– Den ska vara utlokaliserad på respektive tidning. Men vara mer färdigmallad och planerad.

Betyder det här att ni gett upp den prenumererade morgontidningen?

– Vi ger inte upp den. Den är fortfarande värdefull för många av våra läsare och har en given plats även i framtiden – men den kommer att ha en annorlunda roll.

I omställningspaketet ingår en satsning på gratistidningar.

Tror ni på en växling av betalande läsare till gratistidningsläsare?

– Gratistidningens roll har vi också fokus på. Men där handlar det mer om att ge effekt åt våra annonsörer och behålla vår position på respektive marknad. De betalande läsarna tänker vi behålla så länge det går, någon växling till gratistidningsläsare tror vi inte på, säger Thomas Peterssohn.  

Så ska Mittmedia spara – och satsa

Stort sparpaket på Mittmedia